Annons

Canon FS4000US och inskanning generellt

Produkter
(logga in för att koppla)

Nordenskjöld

Aktiv medlem
Tja!
Jag har en Canon FS4000US Dia/Neg skanner. Jag tycker att programmet FilmGet 1.03 som kommer med är lite svårjobbat. Är det någon som har mycket erfarenhet av inskanning med detta program? Kanske vet något annat som funkar i stället?
Jag skall skanna in några tusen bilder och vill således automatisera processen så mycket som möjligt. Jag har en tid använt ACDSee 5.0 och FilmGet som insticksprogram, men jag är inte säker på att det är optimalt.
Någon som har några vettiga förslag?

Mvh
Daniel Nordenskjöld
[email protected]

Jag använder Vuescan. Det har en batchfunktion och kan tilldela filnamn automatiskt. Jag tycker det är jättebra att jobba i och dessutom lite snabbare.
Sök på Vuescan på Google så hittar du en provversion. Vill du sedan köpa det så är det inte dyrt.

mvh
Peter

Tack det skall jag kolla. Jag återkommer väl kanske igen...
Om du nu kanske ändå har använt FilmGet så undrar jag lite över Input Reolution och Output Resolution och hur de skall förhålla sig till varandra.
Dessutom så undrar jag om det är normalt att den tar så väldigt lång tid på sig att kalibrera sig fram och tillbaka hela tiden?
Mvh
Daniel Nordenskjöld

Senast ändrad:
Jag tror att kalibreringstiden är normal, men den slipper man - eller så förkortas den väldigt - med Vuescan.

Ang input och output resolution så minns jag inte riktigt. Jag använde inte Filmget särskillt länge, men det kan vara så att om output står högre än input så räknar programmet upp filstorleken. Det är i så fall bättre att låta Photoshop eller ngt annat liknande program interpolera upp filen.

Hoppas allt löser sig och återkom gärna om du har fler frågor. Du hittar läng till Vuescan på min hemsida.

Peter Lundberg
www.peterlundberg.tk

Hej

Vuescan är en generell applikation för skanning och avser att passar flera olika scanners. Jag köpte detta program till min Nikon Coolscan IVED för att jag gillade det snabbare arbetssättet och att skanningen gick fortare.

Jag kör nu endast Nikons originalprogramvara då Vuescan visade sig vara en dyrköpt erfarenhet. Kvaliteten blev inte alls lika bra som originalprogramvaran och dessutom smög sig buggar in i uppdateringarna (för andra skanners) som skapade ännu fler bildfel när jag skannade.

Spar pengarna, mitt råd.

Mvh
Johan

Johan, det var en Canon scanner vi talade om!

Jag kan bara tala om den erfarenhet som jag haft med Vuescan. Programmet är mycket kompetent och vet man vad man gör är resultatet mycket förutsägbart! Kalasbra.

Det kostar inget att prova det, så jag rekomenderar att man testar det i alla fall.

Peter L

pl2se skrev:
Johan, det var en Canon scanner vi talade om!

Jag kan bara tala om den erfarenhet som jag haft med Vuescan. Programmet är mycket kompetent och vet man vad man gör är resultatet mycket förutsägbart! Kalasbra.

Det kostar inget att prova det, så jag rekomenderar att man testar det i alla fall.

Peter L

Hej

jag vet att det var en Canon skanner vi pratade om men att Vuescan är en generell programvara avsedd för många olika skannrar ändras ju inte. Hamerick uppdaterar dessutom programvaran ofta på gott och ont och jag åkte alltså på flera olika fel iochmed uppdateringarna. Något som Canon ägarna antagligen också kan råka ut för.. eller hur!?

Mvh
Johan

Jaha då har jag testat VueScan. Om slutresulatatet är bra eller inte är omöjligt att säga eftersom bilden är totalmatad med dollartecken, förmodligen för att man inte skall glömma att det kostar pengar. Det är ju generöst att säga att man får testa hur länge man vill när det inte går att använda de skannande bilderna.

Vi får väl se om det blir något köp, just nu verkar ACDSee och FilmGet vara alternativet.

Jag lade upp den skannade bilden på;
http://www.nordenskjold.org/massetemp/vue.htm
om någon vill kolla...

Mvh
Daniel Nordenskjöld

4000 US

Hej igen!
Peter, låter och vibrerar din 4000US väldigt mycket när den skannar? Jag tycker att min låter som en skördetröska eller i alla fall en gammal Grålletraktor. Skämt å sido, jag vill kolla eftersom jag har haft den i ett år snart men inte använt den förrän nu. Vill veta innan ett garantibyte blir för avlägset.

Mvh
Daniel Nordenskjöld

Jag har testat Vuescan och visst går den snabbare men jag tycker resultatet blir bättre med filmget. Verkar vara mer brus i bilderna med Vuescan vilket jag vet att andra också fått (massviss av inlägg på nätet om detta) och då gått tllbaka till Filmget. Själv så scannar jag med 42 bitar och 4000dpi och gör inga ändringar i filmget utan fixar till det i PS, enklare så.

Omar på sydnet.net/omar

Den första kalibreringen på min fs4000us tog mellan 4-5 mimuter och uppstart av scannern mellan varje bild ( snåbilderna, provbilden och den skannade bilden )ca 45 sek när jag använde USB. Ibland ville han också kalibrera efter det att jag laddat filmhållaren på nytt, men det tog bara ca 1 mim. Efter det att jag skaffat ett scsi kort Adaptek 2904 går det betydligt fortare. Nu går den första kalibreringen på 18 sek och de övriga stoppen tar bara några sekunder. Ps 7.
(Skannern låter som ett tröskverk ibland)

HKH
Lars L

4000 dpi

Tjena Omar!
När du säger att du skannar med 4000 dpi, har du då ställt både input resolution och output resolution på 4000 dpi?

Om man läser i den ganska fåordiga pdf-manualen så framkommer detta... Okej, jag förstår, men inte varför!

-----
An output resolution of 1000 dpi signifies that one linear inch of an image output to a printer or to a monitor will contain 1000 dots (=pixels). Since the image was scanned at a density of 500 dots per inch and is being output at twice that density, the image size is cut in half. You are, in effect,
placing more of the image in less space.
-----
Se även tabell

/Daniel

Bilagor

• resolut.jpg
    resolut.jpg
    16.9 KB · Visningar: 226
Hej

Jo tanken är att få med all information om bilden till PS så därför skannar jag med högsta möjliga information, dvs 4000 dpi både på input och output och 48 bitar i PS fastän den bara tar in 42 bitar dvs 12 bitar per färgkanal (RGB). Jag bara scannar med Filmget och gör sedan allt efterarbete i PS.

Tjatig !

Hej igen Omar!
Med risk för att bli tjatig så ställer jag lite fler frågor när jag nu har hittat en person som använder en likadan skanner som jag...
Jag tittade på dina bilder på din hemsida och de höll en väldigt hög kvalitet (beror ju inte bara på skanningen förstås!).

* Använder du Color Matching funktionen ?

* Jag tycker att mina inskanningar blir väldigt mörka, har du upplevt samma problem?

* Använder du Clean Dust funktionen något ?

* Jag tycker att bilderna blir lite oskarpa, focus är inställd på Autofocus. Har du haft liknande problem ?

Jag skall nu skanna några bilder genom Photoshop så får vi se om det blir någon skillnad.

Mvh
Daniel Nordenskjöld

Jag använder Color matching funktionen men mina bilder blir lite mörka så jag skall testa om jag ändrar exponeringen i Filmget, (går ej i color matching läget). De mörka bilderna har jag lättat upp med levels i PS med bra resultat. De flesta bilderna på min sida är scannade med min HP-s20 scanner och på flertalet har jag inte kört någon unsharpmask.

Har alltid på clean dust (på lägsta) skall inte ha någon direkt synbar effekt enligt tester och jag har inte heller störts av det.

Du måste använda tex unsharp mask i PS för att få dina bilder skarpa, och det gäller alla skannrar. Jag kör alltid med autofocus.

MVH

Omar Brännström

igen igen

Hoppas att du inte känner dig terroriserad Omar!

Om man ställer skannern på in och ut 4000 dpi så blir bilden ca 5500 pixlar bred men bara ca 3,5 cm bred. Vad händer då när jag t ex vill skriva ut bilden på fotopapper hos Kodak?

Det är naturligtvis inte bara Omar som måste svara på detta...

Mvh
Daniel Nordenskjöld

Re: igen igen

Nordenskjöld skrev:

Om man ställer skannern på in och ut 4000 dpi så blir bilden ca 5500 pixlar bred men bara ca 3,5 cm bred. Vad händer då när jag t ex vill skriva ut bilden på fotopapper hos Kodak?

Du kan ändra pixeltätheten i Photoshop under funktionen "ändra storlek / image size". Även i skannerprogrammen kan man ofta ange "output". Vid utskrift använder man ofta 200 ppi. Du fördelar alltså ut dina 5000 pixlar med en täthet av 200 pixlar per tum. För tryck har man ofta 300 ppi.

Det är viktigt att skilja på pixeltäthet = ppi (pixlar per tum) och skrivarens upplösning = dpi (färgpluttar per tum). En skrivare använder flera färgpluttar för att skriva en pixel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar