Annons

Canon fotopapper för skrivare, prisvärt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik såklart

Aktiv medlem
Hej!

jag är nybörjare. köpte 2 olia typer av papper, ett lite billigare o ett lite dyrare.

"201" Var ett papper under semiproffs-klassen, 270gram(?) och glossy II, dvs 4st stjärnor o blankhet av 5 möjliga.

"401" Var snäppet under semi-proffs, kanske mer "vardagspapper" 190gram(?) Hade 3st stjärnor i glanshet.

Gjorde utskrifter för att se skillnaden :
Bild o detaljrikhet identiskt. Det dyrare pappret hade aningen aningen glasigare yte, men det var svårt att se. Sen är det ju en smaksak om glansigt papper är finare. Matt är också snyggt.

Visserligen var det några kronor rea på det billigare pappret men det slutare med att det finare pappret nästan är dubbelt så dyrt, och inte var det dubbelt så bra i min mening.

Kan någon motivera till att det är värt att köpa det dyrare? Behövs tjockare papper? Inte för mig.

(Nu är ju hemmautsrifter bara för skoj skull, hållbarheten är ju begränsad vid hemutskrifter, det är också mkt dyrt att skriva ut hemma, så det blir bara enstaka kort man skriver ut för skoj skull)

vikten är /kvadratmeter

det är väl en smaksak om man vill ha ett tjockare papper eller inte, kan ju kännas lite "lyxigare"...
men till vardags, om det inte är nåt speciellt känns det som att ett billigare papper räcker, om du inte anser att kvaliten är undermålig...
själv använder jag både ett dyrt ilford pearl (helt underbar lyster) för speciella bilder, o vanligt canon glossy/matt till allt annat beroende på vad det är för bild.

Hur använder du skrivarpapper i ditt mörkrum?

Mitt favoritpapper är Ilford Multigrade IV 5k, men jag vet inte hur det ter sig i skrivaren. Se dock till att fixera det och skölj väl och låt det torka och lägg det i press så det blir plant innan du försöker köra det genom skrivaren

antog att han menade papper för skrivare eftersom han skrev det...eller har jag missförstått något?
insåg först nu att det låg under det analoga mörkrummet, kollade bara innehållet...men men

Ja, någon vänlig forumvärd kanske kan flytta tråden till utskriftsforumet, så Patrik får möjlighet att lära sig mer om alla olika och fantastiska papper man har tillgång till när man skriver ut bilderna på en bläckstråleskrivare.

Då får han också chansen att lära sig mer om moderna bläckstråleutskrifter med pigmentbläck och att de är minst lika bra som, eller har bättre hållbarhet än, traditionellt kemiskt framställda kopior.

Ja, någon vänlig forumvärd kanske kan flytta tråden till utskriftsforumet, så Patrik får möjlighet att lära sig mer om alla olika och fantastiska papper man har tillgång till när man skriver ut bilderna på en bläckstråleskrivare.

Då får han också chansen att lära sig mer om moderna bläckstråleutskrifter med pigmentbläck och att de är minst lika bra som, eller har bättre hållbarhet än, traditionellt kemiskt framställda kopior.

Anar jag en viss känga tillbaka ;-). Jag menade bara att påpeka den felaktiga placeringen av i det analoga mörkrummet. Jag är inte ute efter att hävda någon överlägsenhet i silvergelatinskopior, jag är för oinsatt i dagens skrivarteknik för det. Jag tycker bara att det är synd att vi med det "analoga" inresset trycks undan mer och mer. Alternativa tekniker t.ex. som, som jag förstod det från början syftade på analoga ädelförfaranden såsom gummitryck etc, fick delas upp för att dessa inte skulle drunkna i trådar och bilder som handlade om alternativa sätt att behandla bilder i datorn/kombinera flera bilder i datorn etc.

Ledsen för revirpinkandet, men det börjar bli rätt litet nu.

Anar jag en viss känga tillbaka ;-). Jag menade bara att påpeka den felaktiga placeringen av i det analoga mörkrummet. Jag är inte ute efter att hävda någon överlägsenhet i silvergelatinskopior, jag är för oinsatt i dagens skrivarteknik för det. Jag tycker bara att det är synd att vi med det "analoga" inresset trycks undan mer och mer. Alternativa tekniker t.ex. som, som jag förstod det från början syftade på analoga ädelförfaranden såsom gummitryck etc, fick delas upp för att dessa inte skulle drunkna i trådar och bilder som handlade om alternativa sätt att behandla bilder i datorn/kombinera flera bilder i datorn etc.

Ledsen för revirpinkandet, men det börjar bli rätt litet nu.

Tycker du ska pinka på! Entusiasterna blir tyvärr färre och färre då snart alla upptäckt fördelarna med digitalt förfarande. Själv lyfter jag dock på hatten för er konservativa fotografer som har ork, kraft och tid för hantverket!

Anar jag en viss känga tillbaka ;-).
Nej faktiskt inte, det lät nog bara så. Jag syftade mer på att trådskaparen inte kunde så mycket om just utskriftspapper och skrev att, citat: "hållbarheten är ju begränsad vid hemutskrifter", vilket inte är korrekt med pigmentbläck.

Jag har själv många år bakom mig i mörkrummet och vet vad det handlar om och därför skulle jag heller aldrig komma på tanken att gå tillbaka dit igen. Men jag respekterar alla som fortfarande tycker det är roligare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar