Annons

Canon fotopapper för skrivare, prisvärt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik såklart

Aktiv medlem
Hej!

jag är nybörjare. köpte 2 olia typer av papper, ett lite billigare o ett lite dyrare.

"201" Var ett papper under semiproffs-klassen, 270gram(?) och glossy II, dvs 4st stjärnor o blankhet av 5 möjliga.

"401" Var snäppet under semi-proffs, kanske mer "vardagspapper" 190gram(?) Hade 3st stjärnor i glanshet.

Gjorde utskrifter för att se skillnaden :
Bild o detaljrikhet identiskt. Det dyrare pappret hade aningen aningen glasigare yte, men det var svårt att se. Sen är det ju en smaksak om glansigt papper är finare. Matt är också snyggt.

Visserligen var det några kronor rea på det billigare pappret men det slutare med att det finare pappret nästan är dubbelt så dyrt, och inte var det dubbelt så bra i min mening.

Kan någon motivera till att det är värt att köpa det dyrare? Behövs tjockare papper? Inte för mig.

(Nu är ju hemmautsrifter bara för skoj skull, hållbarheten är ju begränsad vid hemutskrifter, det är också mkt dyrt att skriva ut hemma, så det blir bara enstaka kort man skriver ut för skoj skull)

vikten är /kvadratmeter

det är väl en smaksak om man vill ha ett tjockare papper eller inte, kan ju kännas lite "lyxigare"...
men till vardags, om det inte är nåt speciellt känns det som att ett billigare papper räcker, om du inte anser att kvaliten är undermålig...
själv använder jag både ett dyrt ilford pearl (helt underbar lyster) för speciella bilder, o vanligt canon glossy/matt till allt annat beroende på vad det är för bild.

Hur använder du skrivarpapper i ditt mörkrum?

Mitt favoritpapper är Ilford Multigrade IV 5k, men jag vet inte hur det ter sig i skrivaren. Se dock till att fixera det och skölj väl och låt det torka och lägg det i press så det blir plant innan du försöker köra det genom skrivaren

antog att han menade papper för skrivare eftersom han skrev det...eller har jag missförstått något?