Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Fjärrutlösare LC-5

Produkter
(logga in för att koppla)

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Vet inte om detta är rätt ställe för denna fråga men hittar inget bättre.

Jag har en sommarstuga med egen strand vid Vättern. 150 - 200 meter från den finns en grupp stenar ute i sjön där det sommartid är ett ständigt pågående fågelliv. Mitt för stenarna går det ut en liten udde som är perfekt för fotografering men väldigt otillgängligt och otrevligt. Där tänker jag placera kameran med fjärrutlösare.

Tyvärr når jag inte udden från tomten med den räckvidd som LC-5 har trots att jag kan se kameran. Det är inte heller lämpligt att placera en "relästation" ute i sjön. Vättern har oftast för stora vågor för detta och det är lite väl djupt. Därför måste jag använda flera LC-5 i serie för en liten längre väg på land.

Nu till mina frågor.
LC-5 ska enligt handboken gå utmärkt att sätta upp i serie så jag har köpt 2 ex. för en första test. Behöver fyra om jag ska genomföra det hela.

Fråga 1:
Finns det bättre fjärrutlösare med längre räckvidd som passar Canon 5D Mark II? Måste ha fokuseringsläge.

Fråga 2:
När jag testar de två jag har, i serie, så fungerar fokuseringsläget hipp som happ. Med en är det bara att trycka ned till en första tryckpunkt så fokuserar kameran men med två i serie (oberoende av vilken som är master och vilken som är slav) är fokuseringssignalen opålitlig. Ibland går den iväg direkt andra gånger går den inte alls. Ytterligare andra gånger kan den gå iväg 10 - 15 sek. efter den sista av flera tryckningar. Har någon annan samma erfarenhet eller är det bara goda erfarenheter? Exponering går klockrent hela tiden så det går ju i värsta fall att köra med servofokus eller fast fokus men direktfokusering är vad jag vill kunna göra.
 
Senast ändrad:
Intressant upplägg med seriekopplade fjärrutlösare. Visste inte om den funktionaliteten, men det låter ju helt klart vanskligt. Ett alternativ som erbjuder mer kontroll över situationen är ju annars wifi-batterigreppet WFT-E4 II.
 
Intressant upplägg med seriekopplade fjärrutlösare. Visste inte om den funktionaliteten, men det låter ju helt klart vanskligt. Ett alternativ som erbjuder mer kontroll över situationen är ju annars wifi-batterigreppet WFT-E4 II.

Nja, det behöver inte vara särskilt vanskligt. Exponering vid seriekoppling går klockrent. Det är bara mellanläget med fokusering som krånglar.

Jag har skickat en fråga till Canon om detta också men inte fått svar ännu. Bara löfte om svar. Lägger ut svaret här när det kommer.

Men fyra fjärrutlösare kostar ju en del så det finns utrymme att köpa något bättre om det finns. Det är ju inte bara fjärrutlösarna man behöver ju även något enkelt stativ till dem.

Tack för tipset om batterigreppet. Jaj ska studera det.
 
Har läst lite om wifi-batterigreppet eftersom jag var nyfiken på vad man kan åstadkomma med det. Intressant att man kan kontrollera det mesta i kameran via dator eller iPhone/iPad och se en live-bild + strömma över bilderna när de tas. Däremot verkar signalen känslig för väder och andra störningar. Manualen säger 100 meter (på s. 68), men att döma av "internet" kan det bli väldigt slött redan efter 30 meter om förhållandena är mindre än perfekta.
 
Senast ändrad:
Har läst lite om wifi-batterigreppet eftersom jag var nyfiken på vad man kan åstadkomma med det. Intressant att man kan kontrollera det mesta i kameran via dator eller iPhone/iPad och se en live-bild + strömma över bilderna när de tas. Däremot verkar signalen känslig för väder och andra störningar. Manualen säger 100 meter (på s. 68), men att döma av "internet" kan det bli väldigt slött redan efter 30 meter om förhållandena är mindre än perfekta.

OK. Där föll det. LC-5 förefaller inte ha någta problem med 100 m om man riktar rakt mot nästa mottagare.

Men det det kanske finns någon här som känner till något som går på radiofrekvens och har betydligt längre räckvidd? Det blir ändå lite "bökigt" att sätta upp en kedja med stativ och inriktning.
 
Pixel Expert

Jag har hittar en produkt på nätet som heter "Pixels Expert". På en sajt är t.o.m. rubriken/benämningen "Pixel Expert Wireless Live View Remote Control Canon 200m".

Någon här som har använt/har kunskap om denna?

Funderar på om:
1. Den är lämplig för stillbildsfotografering?
2. Räckvidden är minst 200 m som det står. Förhållandena där jag vill använda den är relativt goda. Stenarna jag vill använda den vid syns på denna bild http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2337188&target=_blank

3. Är det sökarbilden före fotografering man ser i handenheten?
4. Tillåter den serietagning?
5. Har den fokuseringsfunktion?
 
För att få en LC-5 att fungera som relästation behövs en PC-synkkabel från mottagare till sändare/handenhet.
Var får man tag på en sådan? Helst max. 50 cm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.