Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon fisheye?

Produkter
(logga in för att koppla)

ddeeds

Avslutat medlemskap
Hej.
Jag har i flera månader tittat på ett fisheye objektiv från Canon, 15/2,8.
Nu verkar det på Canons hemsida att de ersatt den med 14/2,8 och enligt en rajala butik så har de bara en kvar, sen är lagret rensat. Vilket tyder på att det ska komma en ny? Eller bara att den somsagt, ersätts av 14mm..

Är det någon som jämfört 14/2,8 resp. 15/2,8?

Mvh
Johan K
 
Hej
Egentligen har jag inte svar på din fråga, men jag vet att Canon har en 14/2.8 vidvinkel (inte fisheye). Är det möjligen den du avser?
Lars
 
15/2,8 fisheye har inte ersatts av 14/2,8. 14/2,8 är en raktecknande vidvinkel och inget fisheye-objektiv.

15/2,8 har ersatts av 8-15/4. Det fina med zoomen är att den ger 180 graders bildvinkel med Canons alla tre olika sensorstorlekar. Men det kostar.

Ett alternativ till Canons gamla 15/2,8 är Sigmas dito.
 
Är det Canon originalobjektiv du menar? Hittar bara ett 8-15mm f/4.

Kanske jag som letar dåligt, har du någon länk till objektiven i fråga?

Mvh.

EDIT: Lite sen vid knapparna ja..
 
Om Canon menar allvar med att den nya 8-15 ska vara deras enda fisheye till fullformat så har de haft ordentligt med otur i tänkandet. Jag är knappast den enda som enbart skulle använda 15-läget (för att teckna ut hela bilden på en FF) och då behöva betala 15' för ett fisheye med sämre ljusstyrka än det jag har.

Finns det någon som fortfarande säljer 15mm, så tycker jag du ska passa på att köpa ett. Visst har det sina brister, men det är ett väldigt trevligt objektiv.
 
Finns det någon som fortfarande säljer 15mm, så tycker jag du ska passa på att köpa ett. Visst har det sina brister, men det är ett väldigt trevligt objektiv.

Det enda är väl att det redan nu kan vara svårt med reservdelar. När jag pratade med en man på Canon Europa så hävdade han att objektivet (som är från 1987) innehåller komponenter som inte längre tillverkas av underleverantörerna.

Det är inte så konstigt att Canon lägger ner en 24 år gammal konstruktion. Det är inte heller inte så konstigt att de försöker göra en fisheye som är nytänkande och som löser problemet med olika sensorstorlekar. Men det vore konstigt om de inte med tiden kommer med en billigare EF-S 10/2,8 med tiden.

Att de skulle komma med en ny 15/2,8 är inte helt säkert. Antingen väntar man ett tag med att 8-15/4L sålt på ett tag som enda alternativ, eller så räknar de med att 8-15/4 går ner tillräckligt i pris efter några år när utvecklingskostnaden är betalt att det inte behövs något billigare alternativ.
 
Jo, jag förstår att de dumpar nuvarande objektiv, men att ersätta det med det där missfostret. Det känns som något som kommer hamna i samma historiska hög som den svenska plastcykeln.

Jo, visst passar det till både mina fullformat och cropkameror och det är ju trevligt. Fast om priset är högre än för ett till FF och ett till APS, så känns det ju inte som en hit. Och om jag skulle jaga gram i väskan, så är det ju inte på fisheye jag skulle titta först.
 
Det finns andra tillverkare om man vill kunna komma billigare undan. Jag funderar själv på Sigmas 15/2,8 EX.
 
Tack för alla svar. Jag har också kollat på Sigmas motsvarighet, men läste för några månader sedan här på forumet att många rekommenderar Canons orginal framför Sigmas.
 
De flesta verkar nöjda med såväl Sigmas som Canons 15/2.8, de är helt enkelt jättebra båda två. Jag har Canons och den är verkligen suverän.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.