Annons

Canon FDn obj. rep.

Produkter
(logga in för att koppla)

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Någon som har erfarenheter av att serva fasta canon FDn objektiv eller vet var man kan hitta service manualer (förutom att handla på ebay). Till manuella kameror har jag hittat service guider online men inte till objektiven fast jag sett vissa som skrivit och hävdat att sådana ska finnas online.

Objektivet som strular är mitt favouritobjektiv, Canon FDn 24mm f/2.0. Och det är fokuseringsringen som sitter mer eller mindre fast (måste lirkas mycket med för att ställa skärpan) som om något på insidan ligger i vägen. Har tidigare öppnat FD (med silverringsfästet och fixat bländarkoplingar som hoppat ur.

/Richard

Tackar Ellen, det var på den andra av dessa sidor jag fann serviceguider till kamerorna och det är två kalaslänkar när det gäller manuella Canon prylar men inget om att plocka isär objektiven tyvärr.

Tack ändå

/Richard

Kul att det finns nån som gillar 24/2,0. Jag hade ett sånt men var inte så nöjd. Ville istället ha ett 28/2 istället. Egentligen var det väl bränvidden som inte passade och att jag var missnöjd med skärpan på full glugg.

Vad är det du gillar med gluggen?

Dessa bilder är tagna med FDn 24/2:

SIMPAR

KRAVALLER

froderberg skrev:
Kul att det finns nån som gillar 24/2,0...
Vad är det du gillar med gluggen?

Dessa bilder är tagna med FDn 24/2:

Bland mina övriga objektiv tycker jag bränvidden passar mig precis lagom
24mm f/2, 50mm f/1.4, 85mm f/1.8
och dessa har brukat täcka mina behov väldigt väl. Har inte så mycket att jämföra med i skärpeväg (innan jag skaffade dessa objektiv hade jag en sketen sigma 28-70mm f/3.5-4.5 zoom)

Såg en Canon FD 24mm f/1.4 SCC Aspherical på ebay från tyskland. Det vore något, men tyvärr ligger den utanför min plånbok.

Tackar för länken Jonas. Jag mailade dem en gång förut rörande en glapp ratt förr bländar/tidsautomatic på en Canon A-1 i våras som de tyckte jag skulle komma in och låta dem kika på. När jag sedan åkte till Stockholm för att lämna in den så ville de inte ens kika på kamaran utan hävdade att så gamla prylar var inget att reparera. Så mitt förtroende för dem är väl inte på topp men jag har hört mycket gott om dem också.

Hmm, men vänta nu jag blandar nog ihop dom med någon annan. Den canon verkstaden jag var till låg på kungsholmen. Får kolla upp. Tack

Galaxens President skrev:
Tackar för länken Jonas. Jag mailade dem en gång förut rörande en glapp ratt förr bländar/tidsautomatic på en Canon A-1 i våras som de tyckte jag skulle komma in och låta dem kika på. När jag sedan åkte till Stockholm för att lämna in den så ville de inte ens kika på kamaran utan hävdade att så gamla prylar var inget att reparera. Så mitt förtroende för dem är väl inte på topp men jag har hört mycket gott om dem också.

Hmm, men vänta nu jag blandar nog ihop dom med någon annan. Den canon verkstaden jag var till låg på kungsholmen. Får kolla upp. Tack

Igen orsak, Den kameraverkstad som ligger på Kungsholmen är nog Canons egna. Fapo gillar "Riktiga kameror" och är duktiga på att reparera. Jag vet att dom har mycket till jul pga att de gjort om butiken. Lycka till.

matnyttige skrev:
Kul att se att det går att ta porträtt med andra gluggar än ett kort tele (som många hävdar är det enda användbara).

Man kan använda alla objektiv från fisheye till supertele för porträtt. För mig handlar det att berätta om personen, inte att göra den så snygg som möjligt.

Det finns ett porträtt på Sven Tumba taget med rundtecknande fisheye där det ser ut som han plockar en golfboll ur ett golfhål. Ett bra porträtt på en golfspelande före detta ishockeyspelare. Men kanske inte lika snyggt som med en 85:a....

Silverlod skrev:
Igen orsak, Den kameraverkstad som ligger på Kungsholmen är nog Canons egna. Fapo gillar "Riktiga kameror" och är duktiga på att reparera. Jag vet att dom har mycket till jul pga att de gjort om butiken. Lycka till.

Proflex på Kungsgatan på Kungsholmen är en auktoriserad Canonverkstad och samarbetar även med Canons IT-service. Proflex är bäst på analoga kameror.

När jag kom med ett gammal Canon 50/1,2 i nyskick (för Canon/leica mätsökarkameror) tyckte de att det var så kul att de egentligen inte ville ha betalt. Jag gav 500 för isärplockning, omfettning av bländare samt total rengöring. Även för andra reparationer brukar man kunna diskutera priset.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar