Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon FD objektiv på EOS 300

Produkter
(logga in för att koppla)

Aleks

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har varit ute och kollat lite på nya objektiv, tänkte skaffa ett objektiv med fast brännvidd och mindre bländare.

Jag hittade en hel uppsjö av billiga begagnade Canon FD objektiv.

Hur gör jag för att kunna använda dessa? vilken konvertor behöver jag, vad kostar en sånn och vilka nackdelar för den med sig? var kan man köpa sådanna?

Tack på förhand!

//Alexander

Det finns en adapter på ebay för ca 70 dollar .
Photax har adprar till m42 gänga så det är inte omöjligt att dom har till fd systemet , men det vet jag inte .
.
Att autofocusen försvinner är nog rätt självklart, hur resten fungerar vet jag inte .
Men jag misstänker att det bara fungerar i manuelt läge men jag kan ha fel .
Men visst det kan vara värt ett försök .

Om jag har förstått rätt så skiljer sig utdraget vilket gör att adaptern måste innehålla linser för att man skall kunna fokusera till oändligheten. Canons egna adapter skall bara fungera med vissa dyrare FD-telen.
Med M42-adapter så fungerar troligtvis[0] kameran i tidsautomatik och manuellt läge (eftersom man sätter bländaren manuellt).

[0] Det fungerar på D30 men jag har hört något om att de enklaste modellerna kan krångla - fast det kanske var EOS 3000?

Enligt Olle Bjernulf så kan EOSarna mäta fel med objektiv utan elektronik. Men det är möjligt att felet är konstant och då räcker det ju att testa sig fram till en kompensationsfaktor.

Nedbländning måste göras manuellt vid mätning och före exponering.

Är en sk. M42 konvertor lätt att få tag på?

Vilka kamera märken har M42 gänga? kan jag använda alla objektiv med M42 isf?

//Alexander

Aleks skrev:
Är en sk. M42 konvertor lätt att få tag på?

Vilka kamera märken har M42 gänga? kan jag använda alla objektiv med M42 isf?

Dessa fins det gott om , både på ebay & i sverige.
Bla ;photax
Det finns många märken som andvände M42 gänga bla , pentax , chinnon , mamiya mf
Visst kan du andvända dessa oberoende av märke .
Optik med m42 är billig , men börjar få år på nacken .
Så det kan vara bra att kolla skicket på dem .
Det tillverkas fortfarande optik med gänga bla: i ryssland .
Vad det är för kvalitet på dessa har jag inte en blekaste aning om .
Om jag inte minns fel så har nya zenit fortfarande M42 gänga .
Det är lite roligt att det fortfarande finns en marknad för dessa , så det är lönande att ny tillverka menar jag .

jimh skrev:
Enligt Olle Bjernulf så kan EOSarna mäta fel med objektiv utan elektronik. Men det är möjligt att felet är konstant och då räcker det ju att testa sig fram till en kompensationsfaktor.

Det har jag bara märkt av med Zenitar 16mm/2.8 fisheye (fast fisheyebiten i sig sägs ju kunna lura mätningen), och inte när jag har testat (lite) med Auto-takumar 55mm/1.8, Takumar 135mm/3.5 och Yashica 75-230mm/4.5. Men problemen kan säkert variera med ljusförhållandena också.

(Kan ju tilläga att av dessa objektiv så känns 135:an och zoomen inget vidare medans 55:an känns nästan lika skarp som EF 50/1.8.)

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar