Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EZ430 eller EX420 på PL1?

Produkter
(logga in för att koppla)

transalp-01

Aktiv medlem
Kan jag använda en "gammal" Canon blixt på en PL1?

Jag vet att TTL och automatik inte funkar men på EZ430 kan jag välja effekt manuellt och det tillsammans med manuelltläga på PL1 borde ju kunna funka.

Men jag har inte vågat testa! Finns det något i kameran som kan gå sönder om man sätter på en Canonblixt? Finns det signaler från EZ eller EX blixtar som kan skada?

Jag hittade lite info om Nikon ocb Canon blixtar på http://www.mu-43.com som fick mig att våga testa.

Det funkar utan problem att köra hel manuellt med EZ430 blixten på Olympus PL1! Det krävs ett par exponeringar innan man hittar rätt på inställningarna men slutresultatet blir bra!

Det som kan skada brukar vara den så kallade "trigger voltage" (Vet ej svensk benämning).
Här finns mer information: Trigger Voltage
Har du tillgång till multimeter bör du kunna mäta upp detta själv också genom att följa instruktionerna.

Följande sida rapporterar 420EZ ge 4V, 430EZ borde inte ge mer. Länk

Hittade på en annan sida följande information:
And the following paragraph in the the Olympus Pen E-P3 manual (p. 60):
Using obsolete flash units that apply currents of more than about 24 V to the camera hot shoe X-contact will damage the camera.

Antar att du bör se upp omblixten ger mer än 24V vid avfyrning.

Vad jag kan finna så borde blixten vara OK att köra på ditt kamerahus men helt säker kan man nog inte vara innan man provar.

EDIT: Trådskaparen han visst testa innan jag letat/skrivit klart :), Roligt att höra att det fungerade!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar