Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon "error 05"

Produkter
(logga in för att koppla)

Juicy

Aktiv medlem
Hej!

Har en Canon 50d som har fått det vanliga felet "error 05"
Vet inte om jag hamnat på rätt tråd men det va det närmaste jag kunde komma.

Min fråga är nu om det är nån som har en anin om vad en sån reparation skulle kosta? ?
Har rint till intervision men dem har bara en kostnad på 700 kr bara för att ge en kostnadsförslag?

Är det värt det? det är ett vanligt fel så är det nån som har tips? har redan testat med miniswitchen som finns på undersidan men det funkar ändå inte.

Problemet är att den interna blixten fälls upp men sen hör man 3 klick och man får "error 05" eftersom kameran tror att blixten inte är uppfäld.

Förslag någon?

Ps kameran funkar perfekt med externt blix.t

/Gary
 
Hej!

Har en Canon 50d som har fått det vanliga felet "error 05"
Vet inte om jag hamnat på rätt tråd men det va det närmaste jag kunde komma.

Min fråga är nu om det är nån som har en anin om vad en sån reparation skulle kosta? ?
Har rint till intervision men dem har bara en kostnad på 700 kr bara för att ge en kostnadsförslag?

Är det värt det? det är ett vanligt fel så är det nån som har tips? har redan testat med miniswitchen som finns på undersidan men det funkar ändå inte.

Problemet är att den interna blixten fälls upp men sen hör man 3 klick och man får "error 05" eftersom kameran tror att blixten inte är uppfäld.

Förslag någon?

Ps kameran funkar perfekt med externt blix.t

/Gary

Har du testat att återställa kameran? Hade ett liknande problem med en 7D, och det bleve Intervision som fick lösa det. Kommer ej ihåg vad det kostade dock.
 
Går blixten upp *hela* vägen?

Om inte - Låter som om folk lagat felet med en lagom mängd våld.

http://photo.net/canon-eos-digital-camera-forum/00J3CF
"charles van sistine , Dec 05, 2006; 12:14 p.m.
Well, I think I've fixed it. After getting your responses, I decided there wasn't going to be much harm in trying to pull it up while pushing the button with a little more effort. this time I was able to get it to pop up. It sounds a bit gritty when it pops up so i figure there some grit in the hinges that may need to be cleaned a bit. It comes up by itself now so we'll see if it lasts!"
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.