Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS500D, slavblixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rextor

Ny medlem
Hej!
Jag tänkte skaffa en (eller flera) slavblixtar till min Canon EOS 500D.

Min fråga är: Kan Canon EOS 500D använda slavblixtar? Hur?

Inte utan någon form av tillbehör för att tända slavblixten.

Canons egen lösning kräver en master på kameran, antingen en 580 EX II, som alltså är en blixt i sig själv, eller en ST-E2, som bara är en master som kan styra slavblixtar.
Sedan måste slavblixtarna vara av typ 430 EX II eller 580 EX II för att den lösningen ska fungera. Några äldre modeller fungerar också - jag tog bara med de dagsaktuella.
En finess med Canons lösning är att i stort sett alla funktioner som du har med en blixt på kameran får du kvar i slavsystemet.

Utöver detta finns det ungefär femtioelva andra lösningar, eller möjligen sextitolv.
En blixtskoadapter så du kan ansluta en kabel och på så sätt tända en extern blixt är det simplaste.
Diverse varianter på radiostyrningar, med mer eller mindre funktionalitet, finns också. PocketWizard är ett exempel. Om du nöjer dig med att köra de slavblixtar du har manuellt, och springa omkring och ändra styrkan på dem när det behövs, kommer du betydligt billigare undan än om du vill ha en lika smidig lösning som Canons egen, där du kan styra praktiskt taget allting från kamerans menysystem, alltså även effekterna på dina utplacerade slavar.

Ja, men....

...det beroende på vad menar med "slave"

En enkel slave kan styras från din kamras innbygda blitz.
Full auto-slave måste ha en master som skickar TTL, då måsste du ha en bitz (ex. speedlite) på kamran som master; eller sändare ST E2.

Enkla manuella slave-enheter är billiga och kann ge stora möjligheter när du har "tid" att jobba manuellt.
Se här:
http://www.traumflieger.de/desktop/slaveflash/slaveflash.php

ANNONS