Annons

Canon EOS M - behöver hjälp med objektiv och adapter

Produkter
(logga in för att koppla)

beckyG

Avslutat medlemskap
Jag kan inget om kameror men har en Canon EOS M och ville ha ett bättre objektiv än det som ingick när jag köpte kameran.

Köpte det här objektivet: http://www.canon.se/For_Home/Produc...tandard_and_Medium_Telephoto/EF_50mm_f1.8_II/

Canon EF 50mm f/1.8 II


men för att kunna använda det var jag tvungen att köpa en adapter till så jag köpte den här

http://cdon.se/hemelektronik/objektiv-adapter-canon-ef-canon-eos-m-p30715628


Men det funkar inte? Jag kan inte knäppa några kort och bilden på kameraskärmen är suddig och det ser inzommat ut. Jag tror att objektivet och adaptern eller kameran inte är kompatibla med varandra men jag förstår inte varför.

På canons hemsida står det att med adaptern så kan jag använda vilket objektiv som helst från EF serien. Har jag gjort något fel?

Adaptern är av något annat märke såg jag också, inte Canons egna märke. Kan det vara därför det inte funkar? Det står ju faktiskt här på hemsidan: http://cdon.se/hemelektronik/objektiv-adapter-canon-ef-canon-eos-m-p30715628 att det ska funka till Canon EOS M...


Någon kunnig här som kan hjälpa mig? :)
 
Den adaptern du länkar till verkar inte ha några kontakter så att objektivet kan fokusera automatiskt. Med den adaptern så gäller nog endast manuell fokusering. Du behöver ha Canons egen adapter för att få autofokus.

/ Roine W
 
Jag har Canons originaladapter och med den så fungerar alla EF och EF-S objektiv så jag tror din gissning är korrekt - den adapter som du har fått fungerar inte. Kanske är det något fel på just ditt exemplar?

Reklamera till CDON.
 
Jag har Canons originaladapter och med den så fungerar alla EF och EF-S objektiv så jag tror din gissning är korrekt - den adapter som du har fått fungerar inte. Kanske är det något fel på just ditt exemplar?

Reklamera till CDON.


Vart har du köpt din adapter?

Jag köpte den från CDON för den var billigare, trodde inte det var någon skillnad på adaptern från kiwi och canons egna
 
Jag har Canons originaladapter och med den så fungerar alla EF och EF-S objektiv så jag tror din gissning är korrekt - den adapter som du har fått fungerar inte. Kanske är det något fel på just ditt exemplar?

Reklamera till CDON.

Det är inget fel på adaptern bara att den saknar kontakter.
Läs längre ned på produktsidan:
"Helt manuel hantering, ingen elektronisk kontakt".

/Staffan
 
Eos Adapter...

Jag skulle satsa på Canons egna orignal adapter (kostar 1295 kr på Cyberphoto), men jag har en över om du vill komma över den billigare.

Mvh,

Peter H
 

Ja, den blir bra. Den är ju Canon original, och gör att alla funktion kan användas.

Men vad är det som inte är bra med objektivet du köpte? Var det 22 eller 18-55? Bägge dessa objektiv är ju riktigt bra, speciellt i förhållande till prislappen på dem.

Att 50/1.8 ser "inzoomat" ut beror ju på att det blir som ett kort tele på en APS-kamera.

När det gäller "bättre" i förhållande till ljuskänslighet så har jag fotat en del med Sigma 18-35/1.8 på min M. Intressant dock med ett förhållandevis tungt objektiv och adaptern på ett litet hus. Bilderna blir bra, men jag använde ju mest M när jag vill ha en liten kamera med, då oftast med 22:an och ibland 11-22-vidvinkeln.
 
Ja, den blir bra. Den är ju Canon original, och gör att alla funktion kan användas.

Men vad är det som inte är bra med objektivet du köpte? Var det 22 eller 18-55? Bägge dessa objektiv är ju riktigt bra, speciellt i förhållande till prislappen på dem.

Att 50/1.8 ser "inzoomat" ut beror ju på att det blir som ett kort tele på en APS-kamera.

När det gäller "bättre" i förhållande till ljuskänslighet så har jag fotat en del med Sigma 18-35/1.8 på min M. Intressant dock med ett förhållandevis tungt objektiv och adaptern på ett litet hus. Bilderna blir bra, men jag använde ju mest M när jag vill ha en liten kamera med, då oftast med 22:an och ibland 11-22-vidvinkeln.



Det är det här objektivet jag hade från början:
http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/EF_Lenses/EF-M/EF_M_18-55mm_f_3.5_5.6_IS_STM/

Canon EF-M 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM

Det är absolut inga fel med den, och jag betalade ju inget extra för den utan den ingick ju när jag köpte kameran men jag vill ha ett objektiv som ger bilder med lite suddig bakgrund. Det kan jag inte få med det objektivet jag har nu.

Har du en eos M? Vet du om den funkar bra med objektivet EF 50mm f/1.8 II?
 
Aha, då hade du ett speciellt syfte som du inte skrev i början, det är ju svårt att gissa sånt.

Jag har ett par M, men inget 50/1.8. Har inte sett nått behov av det. Jag fotar mest barnen, industrimiljöer (vidvinkel) och tåg. Jag vill helst ha så långt skärpedjup som möjligt när jag fotar. :)

Men jag funderar på nya 50/1.8 STM om den kommer som ryktena säger. Jag hade ett analogobjektiv 85/1,8 på småbildstiden. 1,8 var ju ljust när man manuellt skulle ställa in skärpan, och de ljusstarka objektiven tycker jag generellt fokuserar snabbare. Sen kan de alltid bländas ned.

50/1.8 borde fungera bra med rätt adapter, finns ju ingen anledning varför det inte skulle gå. Fast 50/1.8 är väl inget under i snabbhet, fast jag har endast provat det lite häromåret när jag hade en 60D. Vilket som var svaga länken av de två vet jag inte riktigt.

Lycka till. :)
 
Jag har kört endel med EOS M och 50/1,8 samt Meikeadaptern. Funkar för det mesta bra. I trixiga situationer, tex dåligt ljus eller dåliga kontrastförhållanden så får jagar AF och har svårt att låsa men tror det har mer att göra med EOS M än 50/1,8. Objektivet är oavsett snabbare än EOS M:s AF.
 
Personligen tycker jag att det blir lite klumpigt med adapter och objektiv, och 50mm kräver större avstånd än man kan tro, tycker 22mm M-objektivet är ett bättre alternativ...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.