Advertisement

Annons

Canon EOS "blixtfrågor"

Produkter
(logga in för att koppla)

abbebus

Aktiv medlem
Jag har planer på att köpa en Canon Speedlite 420EX-blixt.

Jag vill dock ha möjlighet att ställa in exponeringskompensation för blixten. Det finns ju ingen sådan funktion på 420EX, men däremot i min kamera (EOS 1V).

Kan jag kompensera blixtexponeringen via min kamera tillsammans med 420EX? Har hört att det endast går om man använder 550EX.

(Jag har idag en Metz 40AF-C. Är det någon som vet om blixtexponeringskompensation kanske rentav funkar med denna? Inget indikeras dock på blixten när jag kompenserar från kameran, men det kanske funkar ändå, bara att blixtens display inte klarar att visa det?!??!?)

Till sist en fråga till om Metz 40AF-C. Använder den Canons nya E-TTL, A-TTL eller bara vanlig TTL när jag har den på 1V?

Ja, det var många frågor det. Hoppast att det finns några Canon-användare som kan ge mig svar!

Metz 40AF-4C

Ooops!

Missade lite på beteckningen på min blixt. Metz 40AF-4C är det korrekta namnet.

På en eos30 går det i vilket fall att kompensera blixten från kameran, både 420 och i mitt fall Metz 54 (bättre val än en 420). Vore konstigt om det inte fungerade på en 1V!

420EX kan styras direkt från kameran, inga problem. Metz 40 AF-4 klarar "fill-in flash control", men inte E-TTL, enligt broschyr från Metz.

Undrar bara vad a-ttl och e-ttl har och vad det är för skillnad från endast ttl.

oj, sorry..den hade mats redan lagt ut...

nåja där har du genvägar till A-ttl o E-ttl

steinick skrev:
420EX kan styras direkt från kameran, inga problem. Metz 40 AF-4 klarar "fill-in flash control", men inte E-TTL, enligt broschyr från Metz.

"Fill-in flash control", vad är det?

Är det samma sak som automatisk upplättningsblixt i Programläget?

TAck för länken, mycket bra info. Men det var lite tekniskt och så han man ju glömma det första man läst innan man var klar. Orkar någon förklara kort hur det funkar. Jag har en EOS 1 RS och EZ 540

Hade jag en sådan dyr kamera privat hade jag köpt en 550 EX för att matcha den till hundra procent. Kör 550 EX med EOS 1v på jobbet och det blir alltid korrekt exponering hur man än bär sig åt känns det som! Tönk på att den blixt du funderar över drar ofantligt mycket batteri. Detta åtgärdades i 540 EZ även om den drar en hel del!

Egel skrev:
TAck för länken, mycket bra info. Men det var lite tekniskt och så han man ju glömma det första man läst innan man var klar. Orkar någon förklara kort hur det funkar. Jag har en EOS 1 RS och EZ 540

Ok, här kommer den korta versionen.

TTL:
När du tar bilden mäter kameran blixtljuset som reflekteras från filmen och stänger av blixten när lagom mycket ljus nått filmen.

A-TTL:
När du trycker ner halvvägs tas en förblixt, som mäts av en sensor i blixten. Används för att få rätt bländare. När du tar bilden mäts blixtljuset som reflekteras från filmen på samma sätt som TTL.

E-TTL:
När du tar bilden skickas en förblixt ut, som mäts av en sensor i kameran. Sedan tas bilden med rätt blixtinställning. Man märker inte att det är två blixtar för det går så fort. Mäter blixtljuset i flera segment vilket ger säkrare mätresultat och påverkas inte av hur filmen reflekterar ljuset.

Med E-TTL kan man dessutom använda korta slutartider, bra för upplättningsblixtar då man vill ha stor bländare för att få kort skärpedjup. Detta fungerar så att blixten skickar ut en serie korta blixtar med hög frekvens, som lyser jämt över bilden trots att slutaren aldrig är helt öppen. Vid korta slutartider är det bara en liten springa som rör sig över filmen, det är orsaken till att normala blixtar inte kan användas.

Hoppas det här var till någon hjälp!

/Erik

(Bifogar en bild som är tagen med kort slutartid, E-TTL och upplättningsblixt)

Bilagor

• keps_liten.jpg
    keps_liten.jpg
    16.1 KB · Visningar: 259
Tackar så mycket för det utomordentliga svaret. Då har jag en sista fråga.
Jag köpte en beg. 540 EZ utan brux och har en Eos 1 RS.Vad klarar min blixt av och vad är min kamera kompatibel med?

Efter några testrullar har jag märkt att den gärna lägger på lite mycket blixt. HAr stallt ner den 1 1/3 steg och då blir det hyfsat. Nån som märkt samma symprom och vet orsaken. Har plåtat porträtt innomhus och slagit blixten i taket.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar