Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D + objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

tekka

Medlem
Hej,

Nu är det så att jag, som en nybörjare, har bestämt mig för att köpa en 7d-kamera för att ha något att utvecklas med och det jag funderar på är vilket objektiv jag ska köpa till kameran. Jag kommer att fotografera mycket inomhus, en del spelningar men även en hel del utomhus. Jag kommer i princip att fotografera i alla olika miljöer lika mycket och då undrar jag egentligen bara vilket objektiv som är mest lämpligt?

Jag har läst om och väljer i princip mellan EF-S 18-135mm f/3,5-5,6 IS samt EF 15-85/3,5-5,6 IS

Tack på förhand,
Daniel

Inomhus i alla olika miljöer..... Då behöver du inte ett utan flera objektiv som dessutom är ljusstarka. Billigare zoomar är för ljussvaga för att räcka till. Titta på 50mm 1,8 och 85mm 1,8 eller 100mm 2,0 som kompletterar ljussvagare zoom.

Om du tänker ta mycket bilder inomhus och på spelningar så behöver du troligen ett ljusstarkare objektiv t ex Canon EF-S 17-55mm f2.8 IS USM eller Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF)/Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II VC LD Aspherical (IF) till Canon AF, nu med stabilisering.

Eller så väljer du nåt av de du föreslog och kompletterar med Canon 85/1,8.

Om du är nybörjare och inte har MYCKET höga krav på bildkvaliteten från första början tycker jag att du ska starta försiktigt och billigt.

Varför inte börja med en 18-135 för utomhusbruk, och sedan komplettera med en 50/1,8 för inomhusbruk. Då kan du lära dig vad du verkligen behöver.

Ett alternativ till 18-135 är kombinationen 18-55 och 55-250. Telezoomen är så bra och så liten (jämförelsevis) att även den som har stora och dyra telen gärna hellre slänger ner den i väskan (eller i jackfickan) och lämnar större objektiv hemma.

15-85 är ett mycket bra objektiv. Men det är inte billigt. Lär dig först vad du behöver, köp sedan dyra objektiv.

AndersLj
(som gått den andra vägen och slösat massor av pengar...)

Men Anders,

Tycker du inte att vi två, var och en för sig, har köpt tillräckligt många objektiv för att det ska räcka till att frälsa världen från nästan all ondo?? Har vi inte burit den fotointresserade världens bördor på våra axlar? Har vi inte tagit vårt moraliska ansvar att se till att Canon har råd att behålla all sin personal?

Fast det är klart, visst vore det kul med ett nytt, långt tele. T.ex. 400/5,6. Men om jag inte hade köpt så många andra objektiv hade jag ju haft råd med 400/2,8. Och fått ännu roligare. Kanske.

AndersLj

Om du är nybörjare och inte har MYCKET höga krav på bildkvaliteten från första början tycker jag att du ska starta försiktigt och billigt.

Varför inte börja med en 18-135 för utomhusbruk, och sedan komplettera med en 50/1,8 för inomhusbruk. Då kan du lära dig vad du verkligen behöver.

Ett alternativ till 18-135 är kombinationen 18-55 och 55-250. Telezoomen är så bra och så liten (jämförelsevis) att även den som har stora och dyra telen gärna hellre slänger ner den i väskan (eller i jackfickan) och lämnar större objektiv hemma.

15-85 är ett mycket bra objektiv. Men det är inte billigt. Lär dig först vad du behöver, köp sedan dyra objektiv.

AndersLj
(som gått den andra vägen och slösat massor av pengar...)

Först och främst vill jag tacka alla er som har svarat och gett så utförliga svar som ni har skrivit, tack!

Sedan vill jag bara säga att anledningen till att jag frågade efter hjälp var för att jag faktiskt inte har en aning om vad för objektiv jag borde köpa. Nu när jag har fått lite tips så är min följdfråga; vad bör jag som amatör lägga på ett första objektiv och är det bättre att göra som vissa säger, dvs. köpa två objektiv som kompletterar varandra istället för att lägga onödigt mycket pengar, så här i början, på ett dyrt objektiv? (15-85 t.ex.)

Jag köpte själv en 7D för ett par veckor sedan och har köpt några objektiv till den (och till en 450D). Bla 18-55IS, 55-250IS och 50/1.8

Något Jag kommit underfull med är att jag sällan zoomar. Jag kör mycket på eller nära ändlägena. Därför så har Jag bestämt mig för att "enbart köpa" fasta objekt framöver.
EF 50/1.8II för dryga tusingen sitter på alltid. Den är min rekommendation som första objektiv till 7an. Den är billig, bra och smidig och ljusstark. Gillar Du inte den så får du i stort sett tillbaka pengarna vid försäljning.

EF 28/2.8 , EF 85/1.8 och EF 50/2.5 Macro är de tre objektiv Jag kommer att införskaffa snart.
Dessa tre tillsammans kostar lite drygt som en 15-85.
Använder Du zoomen mycket, eller klarar Du dig med fasta objektiv? Gör du det sistnämnda så är nog objektiv ur följande serie mest prisvärd:

EF 24/2.8
EF 28/2.8
EF 35/2.0
EF 50/1.8
EF 85/1.8
EF 100/2.0
EF 135/2.8

Inte Canons dyraste eller bästa objektiv, men fast optik är mindre kompromiss än rörlig. Dessutom ger de mer motion:)

Frågan är bra. Jag har/hade ett antal objektiv till en 450D som jag inte tycker matchade 7D's högre upplösning när jag bytte. Så det är bra tänkt att gå på kvalitetsobjektiv som är så skarpa att dom kan ta tillvara på det kamerans MP har att ge.

Det är ingen slump att 15-85 släpptes då 7D släpptes, skillnaden mot Canons 17-85 är markant. Bättre på varje punkt och inte minst väsentligt skarpare inkl kantskärpa. Du måste leta L-objektiv för att matcha, så det är ingen slump att det är dyrt. 17-85 har gått från 5-6.000 till neråt 3.000 sedan storebror kom, så tyvärr lär det dröja innan 15-85 går ner i pris. Men bra är det, på alla brännvidder.

Det är i sammanhanget ljussvagt, ett alternativ som nämnts är 17-55/2.8 som också är ett riktigt bra EF-S objektiv, men ännu dyrare. Annars gör man som jag valt, väljer fasta objektiv för ljussvaga situationer.

Mitt tips är alltså att börja med 15-85 för att få en riktigt bra allround utan att tumma på IQ. Se sen hur du fotar, och ta det lite lugnt med fortsättningen innan du köper mer. Ett impulsköp av EF 50/1.8 II kan dock alltid försvaras, det har ljusstyrkan som krävs för att se om dunkelfotografering är din grej eftersom det går på runt 1000-lappen och är riktigt skarpt det också. Kaffepengar jämfört med allt annat kul som finns att längta efter. :)

På en 7D går det ju bra med en EF-S 60 mm f/2,8 macro USM. Mycket bra objektiv. Lite längre brännvidd än 50 mm och dessutom 1:1 på direkten. Snabb fokusering.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto