Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 650

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseL

Aktiv medlem
Så här ligger det till. Jag har svarat på en annons angående en kamera, Canon EOS 650. Jag har ingen aning om vad det är för en kamera. Vad jag är nyfiken på är således vad det är för slags kamera. Jag är också nyfiken på vilken kamera efterträdde denna kamera hos Canon. Kameran är utan objektiv och jag har ingen aning om vad ett objektiv kan kosta.

Och sen... Vad är ett rimligt pris för kameran. Frågan är hyfsat diffus då jag inte känner till hur gammal den är (skall givetvis ta reda på det).

Frågorna är alltså följande:

1. Är det en bra kamera?
2. Vilka kameror efterträdde denna kamera?
3. Vad kan den vara värd?
4. Vad kostar ett objektiv till kameran, låt säga ett 35-150 mm eller liknande?

Tacksam för svar.

Mvh

Lasse

http://www.canon.com/camera-museum/camera/1987-1991/data/1987_eos650.html

Kan ge dig en hel del svar.

1. Jo den är robust och trevlig. Dock inte lika trevlig som 600-modellen. EOS 650 var den första modellen i EOS serien och följdes av 620, 600 och RT som alla byggdes på samma skal..mer eller mindre. Nästa riktigt stor förändring kom med EOS 10, EOS 1000 och EOS 100 som lanserades 1990 och 1991 (4 år efter EOS 650)

2. Oj jag bakade visst in det i svar 1.

3. Utan Glugg....hmm...max 500-1000:- beroende på skick. Det finns en hel del förbättringar på EOS 600 som ligger på ett pris på 1500-2000:-

4. Skulle kanske rekommendera dig att köpa ett 35-70 och ett 80-200 kostar runt 500-1000:- st

Jag hade en 650 innan. Kameran är väldigt robust, den känns inte alls plastig. Jag hade inga som helst problem med den. Får du den för ett bra pris tycker jag att du ska slå till. ca. 1000kr borde vara normalt om du köper privat..

Jag har en EOS 650. Det är den enda Canon jag har och den enda jag någonsin behövt tills jag köper min D60. Den kommer att rulla på i många år till.
Jag köpte en 650 1988, sålde den 1992 för att köpa en EOS1000. Det var ett av mitt livs stora misstag (sant!). För ett par år sedan fick jag syn på en annons för en 650 igen i min stad och köpte den givetvis. Lycka!! min plast-EOS1000 skänkte jag bort...
650 har underbar ergonomi och en byggkvalitet du inte hittar i en ny EOS med mindre att du köper en EOS1V eller EOS3.
Priset för ett fint hus är skrattretande lågt och ligger på 1500-1700. Jag har aldrig sett den billigare, men det är patetiskt lite pengar för ett sådant kamerahus.
Dock är EOS600/620 som kom strax efter aningen vassare. Det är identiskt likadana hus men med snabbare motorer (5 bilder/s) och förbättrad mjukvara. Kamerorna är mycket robusta, tillförlitliga och nästan outslitliga.
6xx-serien är kanske Canons mest omtyckta och inte utan anledning.
Jag säljer ALDRIG min igen.
Läs användares kommentarer på ex. www.photographyreview.com

Vad gäller objektiv till den är det en helt annan historia som inget har med huset att göra...

Förresten...ett par prisvärda objektiv att börja med är Canon EF 50/1.8 eller EF28-135IS.
Tumma inte på kvaliteten om du vill ha skarpa bilder...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar