Annons

Canon eos 60D eller 70D?

Produkter
(logga in för att koppla)

elinelvesten

Aktiv medlem
Hej!

Jag tänkte köpa ny kamera och ska byta från en Nikon D3000 till en Canon. Till Nikon-kameran hade jag ett Nikkor 1.8g 35 mm objektiv som jag oxå kommer att byta ut.

Jag tänkte uppdatera mig och köpa en mer professionell kamera till porträtt och naturfoto.
Har funderat på en Canon eos 60D eller 70D men kan inte bestämma mig, priset skiljer ju en del. Tänkte även köpa ett Canon 1.4g 50 mm objektiv till.

Vilken kamera är bäst och värd att köpa till detta ändamål?

Mvh, Elin
 
Fundera också lite på varför du ska byta märke? Jag har bara haft Canon och har en 70D nu som är grym MEN varför inte fortsätta med en D7100?

/Staffan
 
Har känt på både nikon och canon i affär och tycker att canons är skönare att hålla i och även smartare knappar. Tänkte även byta till ett 1.4g objektiv så då kan jag ändå byta märke. Någon som vet skillnaden på canons 60D och 70D? Sen undrar jag även om ni har någon erfarenhet av 1.4g objektivet? Värt att byta från 1.8g till 1.4g?
 
Canon har inget objektiv med betäckningen G i namnet, det är nikon som förklarar att objektivet inte har bländarring genom att kalla det G. Om det är värt att byta från 1.8 till 1.4, ja i canons fall är 50/1.8 optiskt bra men byggmässigt skit. Deras 50/1.4 är inte världens mest hållbara objektiv men ett bättre bygge än den förstnämnda plastbiten
 
Nu verkar du ju ha bestämt dig för att byta märke och jag tänker därför inte tjata om att det kanske är lite överilat.

Jag hade själv Canons 7D vars 19-punkters autofokussystem 70D har ärvt. Gillade det af-systemet skarpt och det är en anledning till att jag själv nog hade valt 70D. Samtidigt anger du att det är porträtt och landskap som lockar och då är det kanske ingen större poäng med att betala mer för ett af-system du kanske har begränsad nytta av i ditt fotograferande.

Jämför man sensorerna på dxo är skillnaderna små och inget som borde styra ditt val.

Tycker nog du ska välja 60D. Hade du fotat lite mer sport och action hade 70D varit det bättre valet.
 
Har känt på både nikon och canon i affär och tycker att canons är skönare att hålla i och även smartare knappar. Tänkte även byta till ett 1.4g objektiv så då kan jag ändå byta märke. Någon som vet skillnaden på canons 60D och 70D? Sen undrar jag även om ni har någon erfarenhet av 1.4g objektivet? Värt att byta från 1.8g till 1.4g?

Den stora skillnaden mellan modellerna är att 70D har en betydligt bättre bildsensor och framförallt, ett helt nytt autofokus-system som funkar i Live-View och när man filmar. Det AF-systemet som Caon har fått till på 70D är revolutionerande!

Jag personligen har aldrig varit så förtjust i Canon, men just detta är den enskilda sak som gjort att jag öht funderat på det märket.

I valet 60D/70D så 70D 100 gånger av 100!

I valet Canon 70D/Nikon D7100 så är det mycket tycke och smak och känsla och där har du ju redan fastnat för Canon, så det är ok.

I valet Canon 60D/Nikon D7100 så D7100 100 gånger av 100!

Beträffande objektiv så ta och titta lite också på Sigma 50/1,4. Det befintligaDG HSM kostar knappt mer, men är bättre. Nu har de precis lanserat ett nytt som inte finns att köpa riktigt än ,men lär ska vara något alldeles löjligt bra, 50/1,4 Art. Om du inte har för bråttom så avvakta lite med valet tills det finns tillgängligt.

Annars är de billigare planar-versionerna helt ok. Canon har också något motsvarande Nikkor 50/1,8G AF-S, men Canons billiga objektiv känns lite smäckigare, men är optiskt bra.

(Sigma 18-35/1,8 finns till båda märkena och är ett tips om du vill ha nåt lite vidvinkligare.)

/Mats
 
D70, det är en gammal Nikonmodell medan 70D är en ny Canonmodell :)

Bra kamera. Framförallt mycket modernare än de andra med bra video med af, flipbar pekskärm, wifi osv.

För stillbilder ger Nikon D7100 bättre bildkvalitet, men skillnaden är inte så stor som den varit mot tidigare Canon. Lycka till med valet. Står själv i samma sits och xunderar på om jag ska prova på Canon 70D...


/Mats
 
Har haft båda

Jag har tidigare ägt 60D men äger nu 70D.

Största skillnaden mellan dem 2 är att fokussystemet är betydligt bättre på 70D.

Sökar fokusen (eller vad man ska kalla den): Fler punkter och snabbare än 60D (7Ds gamla fokus system)

Liew View fokus: Alltså den i skärmen. Detta är största nyheten med 70D, då dem använder ett nytt fokus system som heter DUAL PIXELS SYSTEM eller något sådant. Denna är betydligt snabbare än den du finner på 60D som nästan var oanvändbar. Väldigt användbar när man fotar landskap och inte vill ligga på marken eller böja sig.

För mer skillnader kan du kolla här: http://snapsort.com/compare/Canon-EOS-70D-vs-Canon_EOS_60D
 
Viktigt att tänka på, om det nu blir en EOS 70D, är att om du kombinerar den med ett EF 50 mm f/1,4 USM, så ska du också köpa ett motljusskydd (av Canons egen typ, styv plast alltså), sätta på det på objektivet och sen aldrig ta av det, oavsett vad du gör med objektivet. Fronten på det objektivet är känslig för stötar som fortplantar sig in i autofokusmekanismen, men motljusskyddet fungerar som stötfångare.

Det är inte så petigt med EF 50 mm f/1,8 II, men det är å andra sidan ökänt för att ibland spontant helt enkelt gå av på mitten... Men det kostar inte mycket mer än ett bra UV-filter, så det är bara att köpa ett till i så fall.

Det finns även ett EF 50 mm f/1,2L USM, men det kostar som två kameror i den här klassen, så det rekommenderas inte att börja med. Byggkvalitén är dock nåt helt annat.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.