Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 600

Produkter
(logga in för att koppla)

Bouxesa

Medlem
Hej allihopa.
Detta är mitt första inlägg här på forumet så jag visste inte riktigt vart detta inlägg passade så det får nog bli här. Jag har väl varit intresserad av fotografering ganska länge nu men på grund av olika omständigheter har jag haft det svårt att få tummen ur.... ja ni vet. Men nyligen tänkte jag att det var dax och köpte ett beg. kit som jag hittade ganska billigt på nätet. Nu är min fråga:

Eftersom killen som jag använde den av sa att han inte hade använt den på kanske 7 år (men höll igång kameran under tiden genom att bara klicka några gånger på den) så tänkte jag ifall man kanske skulle lämna in den på någon service för att se vad det är för skick på den. Jag har testat lite kameran och allt verkar fungera. Autofokusen verkar fungera, samma gäller AI-servo, även slutaren verkar det inte några problem med. Är det någon som vet vad en service skulle gå på? Eller är det något som jag kan tänka på för att märka själv ifall inte något fungerar som det ska.

//Mvh Babbis

kostar väl som kameran

Jag tror att service är helt meningslöst och är nog inte värt pengarna. Skulle tippa på att de tar närmare en tusing för att kika lite på den och göra rent spegeln och blåsa rent prismorna mm.

Ett sätt att testa om kameran fungerar som den ska är att köra igenom kameraninställd på automatik i T-läget mot en grön gräsmatta med något intressant motiv att fokusera på med olika slutartider. Bilderna bör om allt fungerar bli lika exponerade.

Håller med om att inlämning för service knappast är lönsamt.

Välkommen till Fotosidan!

EOS600 är en mycket robust modell och det är inte mycket som kan gå sönder på den. Tro mig, jag har tappat min ner på stenunderlag, trampat på den, fotograferat i ösregn och snöstorm mm utan att något gått sönder.

Testa att ta någon rulle. Ser bilderna bra ut så är allt ok.

En service kostar antagligen mer än du gav för hela kitet.
mvh Mattias

Tack för de snabba svaren :)
Jag ska nog som Mattias säger testa några rullar först och se hur de blir. Kameran får nog följa med till barcelona nu på lördag och bli testad.. :) skiter det sig får jag helt enkelt förlita mig på min lilla digitalkamera istället.

//Babbis

nä ingen mening att lämna in den på sevice , den exponerar med största sanolikhet perfekt .
akileshälen på dessa maskiner är packningarna i slutaren som kan torka ut . det märks på slutarbladen . om det finns fukt på slutarbladen så är den på g att lägga av . kan iof fungera länge ändå , men det är början på slutat så att säga .
annars så är det en kanonkamera !

Lycka till i Barcelona!

Skulle någon packning eller liknande ha torkat kan man kanske fortfarande få tag i reservdelar. Annars kan man köpa en gammal trasig EOS 600 och använda som reservdelslager.

mvh Mattias

Tack tack.. :)

Jag tänkte också på det Mattias. Men det känns inte riktigt värt tycker jag eftersom jag fick kameran så billigt. Jag såg på tradera att en reservdelskamera såldes för 550 kr, medan jag köpte ett helt kit med 2 objektiv, blixt, slavblixt, väskor för 700 kr. Så vi hoppas att kameran klarar sig ett tag. Eller att den funkar överhuvudtaget :)

//Babbis

ANNONS