Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 5D, Windows 7 x64 och EOS Utility - lösning

Produkter
(logga in för att koppla)

ljonsson

Aktiv medlem
Hej,

Jag har hittat ett sätt att komma runt dilemmat att Canon inte supportar EOS Utility för 5D på Windows 7 x64. Det går iofs att ladda ner bilder från 5D till en Win7 x64 dator, men överföringen går i snigelfart och man tvingas i praktiken använda minneskortsläsare. Vad som heller inte går att få till är kamerainställningar, remote shooting etc. via EOS Utility.

Men, det går att lösa! Det sätt jag använder är VMware Player och en virtuell XP. Windows7 har i vissa versioner inbyggt stöd för virtualisering, men VMware är proffs på detta område och jag har inte ens prövat detta i Windows 7's inbyggda XP Mode.

Det finns en utförlig installationsanvisning på denna sida, följ den till punkt och pricka: http://www.howtogeek.com/howto/1091...s-7-machines-without-hardware-virtualization/

Följ denna så har du rätt snart en XP-maskin virtuellt snurrande i din Windows 7. Nu kan du i denna XP-maskin installera Canons WIA-driver och EOS Utility för att kontrollera din 5D.

Aktivera fildelningen i VMware player som den beskrivs i handledningen så kan du ladda ner bilder till vilken mapp som helst på din Windows7-burk också.

Lycka till!

//Leif
 
Det är sant, men jag föredrar att arbeta med VMware's produkter när det gäller virtualisering och har som sagt inte testat EOS utility i Windows XP Mode, ser inte nyttan med det så länge VMware finns tillgänglig utan kostnad.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.