Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon eos 5D - Vit rand längst upp på bilderna.

Produkter
(logga in för att koppla)

Carriefisher

Aktiv medlem
Hej!

Har en Canon eos 5D och idag märkte jag att bilderna jag tar får en vit överexponerad rand längst upp.

Det första som slog mig är att det inte är helt tätt (har haft liknande problem med mina analoga kameror) men efter ha dubbelkollat att allting sitter på plats, så kan det nog inte vara det felet.

Bifogade bilder :
http://www.imagebam.com/image/170b38304422208
http://www.imagebam.com/image/3ca80c304422103

Någon som vet vad felet kan vara?

bouncing shutter

Du kan googla på bouncing shutter. Troligtvis förekommer detta fenomen på slutartider på 1/400s och snabbare? Det kan vara så att mekanismen är sliten helt enkelt och släpper in extra ljus när den har börjat "studsa" . Är detta fallet är det väl bara att beskära bilderna tills kameran är slut då ett slutarbyte på verkstad är dyrt. Dock så hade jag en mkt tunnare överexponering som en rand på bilderna än du. Hade en 1ds mk2 med samma fenomen.

Har ingen aning men om problemet skulle minska vid längre exponering borde det vara slutaren som spökar.

EDIT: Se där ja

Har ingen aning men om problemet skulle minska vid längre exponering borde det vara slutaren som spökar.

EDIT: Se där ja

Ja, då jag började forska i detta för ett år sen så kom jag fram till att slutaren börjar "sluta". På en 1ds skulle de kosta 6-7 tusen att byta... hutlöst. En 5d är säkert något billigare men inte så pass att det lönar sig tror jag.

Ja, då den ljusa randen uppenbarligen inte finns i verkligheten, då är det slutaren som havererat.
Dags att titta efter en annan kamera.

Det är slutaren som håller på att säga upp sitt kontrakt. Jag har haft exakt samma problem med min förra 1DsMarkIII.

Det är bara att byta slutaren så blir den som ny.

Uppdatering - slutaren låser sig och det står error 99 i displayen varje gång man trycker på avtryckaren (oavsett om man har objektiv på/avsatt).

Det blir att titta på en ny kamera. Tack för hjälpen!

Har försökt hitta svaret med Google men tyvärr är inte google min vän.

Hur många exponeringar är slutaren, på en 5D, byggd att klara av? Vet att på en 5DMK2 så sägs det att slutaren ska klara av 150k innan den behövs bytas ut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar