Intressant spec och till och med pris i Sverige.
Undrar var du hittat den. Har du nära relationer med folk i Canons inre cirkel?
Det senaste från Canon rumors som brukar vara välinformerade är annars följande:
CANON EOS 5D MARK IV TO COME BEFORE NAB [CR2]
BY CANON RUMORS | SEPTEMBER 30, 2015 | CANON DSLR RUMORS
We’re told that the Canon EOS 5D Mark IV will be announced before NAB 2016 in April. How far in advance of the show, we’re not sure. We do note that WPPI is at the beginning of March 2016, while products are rarely announced for that show, WPPI (wedding photographers) is a big target market for the EOS 5D Mark IV.
We’re expecting a new Cinema EOS camera for NAB in April, so I don’t think a stills DSLR will get announced specifically for that show either.
While the EOS-1D X successor is expected first, we haven’t been told when that will be unleashed on the masses.
No specifications were given for the EOS 5D Mark IV at this time.
Hade inte sett Canon Rumors, men verkar som dom också är inne på film-spåret.
Nej, ren hypotes från min sida.
Gissningsvis vill dom få fram en DSLR som har bättre film-egenskaper än nuvarande.
Tror Canon fortfarande vill ha en 1DX för seriösa sportfotografer, så en 5DIII efterföljare tror jag inte kommer att ha mer än 8b/s för att inte konkurera ut 1DX helt.
Samtidigt vill dom inte heller ta potentiella 5Ds-kunder, därav 32MP, som då dessutom råkar bli 8b/s data om den får samma kraft som 5Ds.
Pris på efterföljare brukar ju ligga på ungefär samma pris som den tidigare lanserades på. I Sverige såldes väl 5DIII för 32" i början. Men eftersom 5DIII inte sjunkigt SÅ mycket sen den lanserades, och jag tror dom kommer att säljas parallellt, så blir nog priset över 35" iallafall.
Och gissningsvis fortsätter dom med det beprövade 5DIII/s huset, som är trevligt lagom stor och gedigen.
Ett alternativ för Canon skulle kunna vara att återgå lite till som det var förut, med ett snabbt 1D hus för sportfotografer (1DX) och ett långsammare 1Ds studio hus (5Ds). Om då efterföljaren till 1DX hamnar på under 40.000:- så kanske det aldrig kommer en efterföljare till 5DIII (nästa i den serien blir istället 5DsII typ).
Kul med spekulationer..
Nå, till trådskaparen. Man vet väldigt sällan vad som kommer (och när), så gå på vad som finns idag. 6D är oavsett väldigt prisvärd idag, om man vill ha FF och kan klara sig med 5b/s och väldigt bra AF endast på mittpunkten. Nu har jag inte ägt 6D och 5DIII samtidigt, men har fått känslan av att AF på mittpunkten var känsligare/bättre i väldigt mörkt miljö på 6D, mot 5DIII