Annons

Canon EOS 5D Mark II - Vilket land är den billigast i?

Produkter
(logga in för att koppla)

Beloni

Ny medlem
Tjena!

Jag ska snart ut i Värden och resa lite till bland annat, kina, japan, thailand, usa och några fler.

De jag undrar är i vilket land jag hitta en 5D mark II billigast?

Någon som kanske köpt från något av dom länderna som vet ungefär vad den kostar?

Ska man köpa den med 24-105/4,0 eller den med 24-70/2,8 objektiv?

Mvh/ Beloni
 
Kolla upp hur det är med garanti om det är något som bekymrar dig. Såvitt jag vet får du europa-garanti om du köper den i Europa men köper du den någon annanstans får du skicka den dit om det blir fel på den. Dessutom är det ju tull och moms på den när du för in den i Sverige om du köpt den utanför EU, återigen om du bryr dig om det.
 
Heh, ja om du har råd att resa så över hela världen så är väl kostnaden för att köpa kameran med objektiv här i Sverige minimal i jämförelse. Lika bra du köper den här då innan resan.

/ Magnus
 
I USA på B&H kostar den i paket med 24-105-objektivet motsvarande 22767kr inkl 8% sales tax. Jämför det med vad samma paket kostar på cyberphoto, 26490kr.
 
Dvs utan skatt kostar det (enligt dina siffror) 21080 kr på B&H, 21192 kr på Cyberphoto.

Jo men förstår inte riktigt vad det har med saken att göra. Endast relevant om TS har företag vilket han inte nämner i inlägget. Och som privatperson får man betala moms i Sverige, således 26490kr. I USA tillkommer en sales tax när man köper över disk, i New York ligger den på 8% (skiljer något mellan delstaterna). Handlar man på nätet i usa slipper man den, fast då måste man ha en fast adress i staterna vilket jag tvivlar att TS har.
 
Jo men förstår inte riktigt vad det har med saken att göra. Endast relevant om TS har företag vilket han inte nämner i inlägget. Och som privatperson får man betala moms i Sverige, således 26490kr. I USA tillkommer en sales tax när man köper över disk, i New York ligger den på 8% (skiljer något mellan delstaterna). Handlar man på nätet i usa slipper man den, fast då måste man ha en fast adress i staterna vilket jag tvivlar att TS har.

Erlands inlägg är i högsta grad relevant eftersom man endast kan plocka in så dyra varor från USA olagligt om man inte deklarerar i tullen och betalar lagstadgade skatter. Lagligt blir den amerikanska varan alltså inte alls någon fantastisk affär.
 
Erlands inlägg är i högsta grad relevant eftersom man endast kan plocka in så dyra varor från USA olagligt om man inte deklarerar i tullen och betalar lagstadgade skatter. Lagligt blir den amerikanska varan alltså inte alls någon fantastisk affär.

Förstår ändå inte relevansen då han ändå inte kan köpa den i sverige momsfritt (om han inte har företag). Och sales tax kommer man heller inte ifrån om man handlar över disk i USA. Eller kan man dra bort den om man deklarerar i tullen? (seriös fråga)

Vi kan väl iaf fastslå att om man kör den lagliga vägen och importerar från USA och betalar svensk tull och moms blir slutsumman högre än att handla i sverige.
 
Förstår ändå inte relevansen då han ändå inte kan köpa den i sverige momsfritt (om han inte har företag).

Om han visar vad kameran kostar utan svensk moms i USA blir det ju rättvist att jämföra med vad den kostar utan moms i Sverige, lika gärna som man kan jämföra båda med svensk moms.
 
Ja, Rajalas pris är 16.999 och det är nog allmänt svårslaget - med riktig garanti och allt. I vintras fanns den under en dag för 16.000 och så lågt pris har jag aldrig sett mer. Efter Tsunamin gick dom upp mot 20.000 men har nyligen sjunkit ner igen av någon anledning.

Själv skulle jag köpa den med ett fast objektiv. Har man gott om pengar 35/1.4L eller 50/1.2L. 35:an skulle förmodligen vara mitt förstaval eftersom Canons betydligt billigare 50/1.4 presterar riktigt bra, men okej - det är ju inget L...

17-40L är annars väldigt mycket objektiv för pengarna om man ska ha en zoom. Dessutom väger den mycket mindre än 24-105/24-70 trots sin rejäla storlek.

Som sidospår kan jag nämna att jag själv var helt inställd på 24-70 när jag skaffade 5D2. Men efter att ha provat flera dåliga exemplar (nya, i affär) fortsatte jag med fasta.
 
Vi kan väl iaf fastslå att om man kör den lagliga vägen och importerar från USA och betalar svensk tull och moms blir slutsumman högre än att handla i sverige.
Vi kan nog också fastslå att om man kör det brottsliga vägen så är smuggling en ganska ointressant metod. Kameran blir åtskilligt billigare om man införskaffar den genom tjuveri eller häleri.
 
Vi kan nog också fastslå att om man kör det brottsliga vägen så är smuggling en ganska ointressant metod. Kameran blir åtskilligt billigare om man införskaffar den genom tjuveri eller häleri.

Absolut!


(den här raden skriver jag som utfyllnad då det tydligen inte går skriva inlägg med mindre än 18 tecken...)
 
Asien är den kanske 30% billigare.

Hur är de med dom extra avgifterna och sånt i asien då?

Man tycker ju helt klart att de borde vara mycket billigare där nere med tanke på att dom tillverkas väl där och sen exporterar dom till alla länder där av sverige och så blir de massa avgifter på de och sen lägger dom på lite för att dom ska tjäna osv?

/Beloni
 
Kort sagt: Japanska varor är inte längre lika attraktiva att inhandla i USA då yenen har stärkts så kraftigt (i takt med kronan) så att priserna på kamerapryttlar har jämnats ut mellan Sverige och USA (sänkta priser här hemma och höjda i USA). Alltså jämfört med 2008, då dollarn låg på ung samma nivå som idag.

/K
 
Generellt sett har Sverige varit ett av världens billigaste länder att inhandla elektronik i länge, så det är inte jättesmart att köpa dyra prylar utomlands om de skulle börja krångla.
Men nya prylar som inte hunnit hit än, kan ju vara värt att betala för.

Smidigast är ju att köpa på orten, kan bli lite dyrare beroende på vart man bor, men ack så enkelt när det krånglar. Det är för mig värt mycket.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.