Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon eos 5d mark 2 är på väg?

Produkter
(logga in för att koppla)

mow

Aktiv medlem
Jag har hört lite om en ny model av 5d.
Bilder:
http://www.backfocus.info/files/5dmark2_2low.jpg

http://farm2.static.flickr.com/1295/760383031_23bc93adc9_o.jpg

Här är de troliga nyheterna enligt google:

*16,7 megapixel 24 x 36mm CMOS sensor

*1 DIGIC III processor med 14 bitars färgdjup

*4 b/s seriebildtagning

*9 punkters autofokus, samtliga punkter korslagda
6 osynliga hjälppunkter

*ISO 100-3200 med 50-6400 i H-läge

*Vädertätad ungefär som 40D

*Sensorrengöring

*3″ lcdskärm med 230K pixlars upplösning och LiveView

*3 stycken egna förinställningar på programratten
AF-on knapp på kamerans baksida som 40D, 1D och 1Ds

GODE GUUUUUD!!! Det är drömkameran! *suck*

Men jag är så tråkig att jag inte tror att den kommer lanseras förrän jan/feb nästa år.. en låååååååång apatisk väntan...

Vore dock mycket lycklig om den lanseras i november :D

Bara en bild till i sekunden snälla Canon. Så matchar den 30D. Undrar vad priset blir.

casting skrev:
Och bara två och en halv till 40 d. Och bara 6 till mark3... Vad är vitsen med att den ska vara just så bra som 30d?

Om jag någon gång i framtiden vinner på lotto så vill jag ha en kamera som är lika snabb som 30D. Och så ska ju en kamera för 20-30 tusen var bättre än en för 8 tusen.

Robin Gyllander skrev:
Om jag någon gång i framtiden vinner på lotto så vill jag ha en kamera som är lika snabb som 30D. Och så ska ju en kamera för 20-30 tusen var bättre än en för 8 tusen.

Det är knappast bilder/sec ensamt som styr om en kamra är bättre eller sämre än en annan. Dessutom, fastän 30D har fler bps på papperet, så verkar det ofta vara 5D som i praktiken har fler bps när man använder följande autofocus. Vilket man ofta gör när man tar bildserier.

Eeros skrev:
Det är knappast bilder/sec ensamt som styr om en kamra är bättre eller sämre än en annan. Dessutom, fastän 30D har fler bps på papperet, så verkar det ofta vara 5D som i praktiken har fler bps när man använder följande autofocus. Vilket man ofta gör när man tar bildserier.

Har jag inte tänkt på, räknar inte och tar tid samtidigt när jag tar kort så det visste jag inte.

Snabbare är förståss bättre, men även för mig som fotar mest "action" (vindsurfing) så är det inte så ofta som man behöver tllgripa de där toksnabba sekvenserna. Jag har en EOS 1 mk2 som tar ca bilder per seund, men oftast använder jag just 4bps. En sak man inte skall glömma med snabba seriebildstgning är att sekvenserna blir kortare i tid räknat) till dess att bufferten är full.

Om man vill fundera på vad som blir rimligt för nya 5D så kan man antagligen räkna med samma "through put" som 40D, dvs samma antal "megapixlar per sekund". I 40D:s fall är det ca 68 MP/s och delar an med 16,7....voila, 4bps. Det är rimligt att gissa att detta är vad (en) Digic 3 (+ övrig hårdvara) klarar (men givetvis kan man framöver tänka sig smartare algoritmer som klarar att behandla samma data snabbare på en given hårdvara).

Rent mekaniskt finns redan tekniken och är säkert inte oemult dyr redan. Men databehandlingsmässigt är det alltså klart knivigare att höja hastigheten (*pixelantalet).

Bilderna är gamla. Dom har figurerat tidigare bla på DPR. Nån snubbe som även visade hur han gjorde bilderna steg för steg.

Men i februari borde den riktiga komma...

/Ingvar

mow skrev:
Jag har hört lite om en ny model av 5d.
Bilder:
http://www.backfocus.info/files/5dmark2_2low.jpg

http://farm2.static.flickr.com/1295/760383031_23bc93adc9_o.jpg

Här är de troliga nyheterna enligt google:
*16,7 megapixel 24 x 36mm CMOS sensor
*1 DIGIC III processor med 14 bitars färgdjup
*4 b/s seriebildtagning
*9 punkters autofokus, samtliga punkter korslagda
6 osynliga hjälppunkter
*ISO 100-3200 med 50-6400 i H-läge
*Vädertätad ungefär som 40D
*Sensorrengöring
*3″ lcdskärm med 230K pixlars upplösning och LiveView
*3 stycken egna förinställningar på programratten
AF-on knapp på kamerans baksida som 40D, 1D och 1Ds

Låter som troliga (och föga förvånande) specar.
Här kommer några till (vissa rätt troliga, och vissa mer en önskan...):

- pris 27.000:-
- Möjlighet att justera enskilda objektiv
- Inbyggt vertikalgrepp
- ISO 100-6400 (50-12800 i expanderat läge)
- utbytbara sökarskivor
- AutoISO
- Högdagerprioritet
- Ljusare sökarbild än 5D
- Maskningsmöjlighet till formaten 6:6, 3:4, 4:5, 6:7, 10:12 och 5:7
- Bildformat JPEG, RAW och sRAW

Och så naturligtvis en bild på underverket.
(samtidigt lanseras härligheterna 24-105/2.8L IS och 20/2L).

Bilagor

• bort2.jpg
    bort2.jpg
    78.9 KB · Visningar: 712
Re: Re: Canon eos 5d mark 2 är på väg?

StaffanW skrev:
Låter som troliga (och föga förvånande) specar.
Här kommer några till (vissa rätt troliga, och vissa mer en önskan...):

- pris 27.000:-
- Möjlighet att justera enskilda objektiv
- Inbyggt vertikalgrepp
- ISO 100-6400 (50-12800 i expanderat läge)
- utbytbara sökarskivor
- AutoISO
- Högdagerprioritet
- Ljusare sökarbild än 5D
- Maskningsmöjlighet till formaten 6:6, 3:4, 4:5, 6:7, 10:12 och 5:7
- Bildformat JPEG, RAW och sRAW

Och så naturligtvis en bild på underverket.
(samtidigt lanseras härligheterna 24-105/2.8L IS och 20/2L).

Lite tunt vertikalgrepp kanske. Ser ut att inte gå att hålla bekvämt.

Re: Re: Re: Canon eos 5d mark 2 är på väg?

Robin Gyllander skrev:
Lite tunt vertikalgrepp kanske. Ser ut att inte gå att hålla bekvämt.

Vid normal fotografering är det ju bättre än inget vertikalgrepp alls. Och vill man ha ett mer rejält vertikalgrepp, finns ett BG-E4N att haka på, så får man en mer rejäl kamera som också ger bättre jämnvikt med långa telen:

Bilagor

• 5dn2.jpg
    5dn2.jpg
    75 KB · Visningar: 708
Re: Re: Re: Re: Canon eos 5d mark 2 är på väg?

StaffanW skrev:
Vid normal fotografering är det ju bättre än inget vertikalgrepp alls. Och vill man ha ett mer rejält vertikalgrepp, finns ett BG-E4N att haka på, så får man en mer rejäl kamera som också ger bättre jämnvikt med långa telen:

Staffan gillar din idé funderat att jobba hos canon, dina ideér är ju skitbra. Ett grepp i magnesium borde också finnas.
Tänk om Canons ingenjörer läste fotosidans forum fan vad bra canons kameror skulle vara då.

Edit: Blir inte batteriet lite smalt?

Re: Re: Re: Re: Re: Canon eos 5d mark 2 är på väg?

Robin Gyllander skrev:
Staffan gillar din idé funderat att jobba hos canon, dina ideér är ju skitbra. Ett grepp i magnesium borde också finnas.
Tänk om Canons ingenjörer läste fotosidans forum fan vad bra canons kameror skulle vara då.

Edit: Blir inte batteriet lite smalt?

Tackar (Ja, Canon får gärna höra av sig, jag är öppen för förslag...).

Nej, det blir naturligtvis samma batteri som tidigare, dom små BP-511A, men med det extra batterigreppet får man plats med sammanlagt 3st.

Om man nu får önska sig, så kan jag också tänka mig:
- inbyggd programvara som kompenserar för brister i objektivet kontra huset (uppdateras när nya objektiv kommer)
- Möjlighet till HDR (tex visar mätaren 1/250s f8, då tas istället tre bilder ut ur sensorn, 1/60s + 1/250s + 1/1000s på sammanlagt 1/45 sek). Tillräckligt för att kunna handhålla med IS och en 16 bitars HDR-RAW fås som resultat att jobba med.
- Varför inte en ögonfokus igen (kanske inte så troligt på just en 5DMKII som ses mer som studiokamera)
- Ett sv/v läge med möjlighet till ISO 25.600
- Möjlighet att byta prismat och ersätta med tex en skorsten (shaktsökare, riktigt trevligt vid tex studiofotografering, gamla Canon F1 hade den funktionen, liksom Pentax 67)
- 3 olika lägen med AA-filtret (det filtret som suddar till bilden, för att ta bort moire):
1. samma som 5D har
2. liknande det Sony A100 har (mindre markant än 5Ds).
3. Helt utan
- I ett snabbläge med kameran på stativ, skulle 3 olika bilder kunna tas, med dom 3 olika AA-filter lägena. När bilderna är i datorn, kan dom sättas ihop och bilda en extremt detaljrik bild utan moire.
- Kortaste slutartid på 1/16.000 sek (som 1DMKI hade)

Re: Re: Re: Re: Canon eos 5d mark 2 är på väg?

StaffanW skrev:

Har du gjort montaget skälv?

Re: Re: Re: Re: Re: Canon eos 5d mark 2 är på väg?

Robin Gyllander skrev:
Har du gjort montaget skälv?

Jo, jag har gjort båda montagen själv. Satte ihop olika delar av 5D, 1DMKIII och 1DsMKIII.

Gillar verkligen toppen (prismat) på 1D kamerorna. Ruskigt fina mjuka linjer, så den måste naturligtvis med på efterföljaren till 5D (även om jag i montaget tryckt ihop den något) :)

När kan denna lilla gobit tänkas komma på hyllorna till försäljning då om den nu kommer, till nästa sommar eller vad tror ni ?

Mvh
Taiga

Kul bilder! :)

Men att 5D överhuvudtaget sålt beror på den fantastiska FF-bildkvallen till lågt pris och i ett smidigt kamerahus som går att använda utan stativ utanför studion.

Så nej, jag kan redan nu meddela att det inte blir något inbyggt batterigrepp och inte heller tusen fps..

Sorry, men varför köper ni inte en kamera ur 1D-segmentet? Det är ju uppenbart att det är många av de funktionerna som finns där som ni är ute efter..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar