Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 5D Classic (tipsen som är bra)

Produkter
(logga in för att koppla)

gholen

Aktiv medlem
Jag köpte mig för en vecka sedan en Canon EOS 5D "Mark I". Helt underbar kamera, som bara går och går och går!
Dock har jag lite småfrågor.

Vilka tips har ni som just NI tycker att man ska tänka på med kameran, vad bör man undvika, och vilka specifika inställningar är trevliga på den?
På Custum Funktions har jag ställt "04 - Shutter/AE Lock button på "03 - AE/AF - No AE Lock" för att få tumfokus, men vad kan man mer göra?

Finns det några billiga/bra tillbehör som är "Ett måste" eller något man ska akta sig för?
Vad är dina tips för denna otroligt prisvärda och kompetenta fullformatkamera som ligger på under 10 000 idag?

PS
Kan även nämna att jag införskaffat mig en Canon AE-1 med 50mm f/1.8 FD som en trevlig och kul grej, men som är helt underbar den med.

Nja, efter en vecka vet du ju inte om den bara "går och går". Men men, fantastisk kamera, jag köpte en nyligen för att ha vid sidan om min Mk II, korkat tycker vissa, men jag tycker det är kul. On/Off-knappen på gamla 5d känns i alla fall bättre än på nya, som är lika fjantig som den på 40d. Det man ska ha är dels rengöringsgrejer för sensorn, den dammar igen ganska snabbt, även om du är überförsiktig. Dessutom, har man en fullformatare så är det underbart att använda ljusstark optik och leka med det korta skärpedjupet och få magi i bilderna. Det kostar ju på, men typ ett 50/1,4 och ett 85/1,8 bör du ju ha. Att hänga på en normalzoom funkar ju toppen, men då missar du en hel del av poängen tycker jag. Slutligen är det väl bra att ha ett batterigrepp, men det är väl en smakfråga antar jag.

Jag har ägt min 5D i några år nu, och jag kan bekräfta att den "bara går och går" :) I alla fall mitt ex.

Jag håller med Håkan, kombinationen 5D + ljusstark glugg lyfter kameran ytterligare en bit! Personligen kör jag med 85/1.2L, men det är möjligen lite over the top, 85/1.8 kostar en bråkdel. Har några andra objektiv också, 17-40/4L, 50/1.4, 100/2.8 Makro och en 35/2, men inget av dom används lika mycket som 85'an.

Ett batterigrepp är för mig ett måste. Visst är kameran liten och smidig utan batterigrepp, men själva greppet ser jag som värdelöst utan batterigrepp. Jag avskyr att ring- och lillfinger inte får plats på greppet utan glider in under kameran. Med batterigrepp blir greppet bra.

Handlovsrem är något som jag gillar också. Jag avskyr att ha kameran hängandes runt nacken, inte för att man ser ut som en turist, utan för att det är högst osmidigt att ha en kamera som hänger helt löst och dinglar runt. Istället använder jag handlovsrem, som gör att jag kan bära kameran i handen helt avslappnat utan att "hålla i".

Jag har även dragit en Camera Armor över min 5D. Detta för att ge den lite mer stötskydd, då jag inte är speciellt varsam med mina kameror. De är redskap som ska användas, inte putsas.

Sensorrengöringsprylar ska man skaffa skriver Håkan. Personligen har jag inte haft några problem, jag har sedan jag köpte min 5D för 3 år sedan inte svabbat sensorn en enda gång, jag har enbart blåst av den med en gummituta. Jag är extremt oförsiktig, låter ofta kameran stå utan objektiv (eller lock), o.s.v. Jag delar absolut inte uppfattningen att den snabbt dammar igen.

Dessutom, plåtar man inte regelbundet himmel med liten bländare så är lite damm sällan något problem, som jag ser det. Däremot vet jag att väldigt många "sabbade" sina 5D genom svabbning, för att de drog ut någon olja som det tydligen finns lite runt om sensorn. Jag nöjer mig med att blåsa. Hittils har det räckt alldeles utmärkt för min egen del, både på 5D och 10D (som jag har ägt sen -02).

kan bara hålla med om:
Batterigrepp
och
ett alternativ till remmen.

jag har inte heller haft problem med damm. den bara går och går...

En sak som jag kan tipsa om är att ställa in kameran vid "C" (Custom settings)

Själv har jag som standard One shot och inte utökade fokuspunkter, men om jag är ute och ser något snabbt komma som jag inte villl missa vrider jag ratten till "C", då får jag direkt följande fokusering, seriebildstagning och de utökade fokuspunkterna aktiveras (något som jag har ställt in).

Har faktiskt räddat X antal bilder på så sätt då man inte hinner ställa om kameran om alla gånger.

Dock, kan tyckas lite märkligt, kan man inte spara sin inställningar för detta om språket är svenska, det alternativet finns då inte i menyn.

Ändra därför till engelska, ställ in kamerans funktioner med ratten på "C", välj därefter i menyn "register camera setttings".

Tänk på att allt som kameran är inställd på sparas, även ISO.

Nu kan du ändra till svenska igen och din kamera är klar.

MVH Julle.

Dock, kan tyckas lite märkligt, kan man inte spara sin inställningar för detta om språket är svenska, det alternativet finns då inte i menyn.

I min finns det i den svenska menyn, men det har översatts lite olyckligt till "Återställ kamerainst.". Inte direkt vad man väntar sig...

I min finns det i den svenska menyn, men det har översatts lite olyckligt till "Återställ kamerainst.". Inte direkt vad man väntar sig...

Jaha, där ser man.

Nopp, det alternativet har aldrig varit ett alternativ med tanke på vad det står.

Får väl Återställa då ;-)

MVH Julle.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar