Annons

Canon EOS 550D eller Nikon D5000

Produkter
(logga in för att koppla)

P_Bertilsson

Avslutat medlemskap
Hej,

jag var inne hos den lokala fotohandlaren igår och ville kolla på en Canon EOS 550D. Det första han tog fram var en Nikon D5000 istället. Jag sa uttryckligen att jag var intresserad av en 550D men han ville "inte" sälja en sådan till mig.
Kan jag få några tips på vilken kamera jag ska välja?
Canon EOS 550D med ett 18/55 objektiv
eller
Nikon D5000 med 18-105 objektiv

Vad jag har förstått är 550D en bättre kamera, men D5000 har ett bättre objektiv. Jag funderar även på att skaffa ett zoomobjektiv till kameran (upp till 200). Har ni förslag på ett hyffsat sådan mottages även tips på ett sådant. (har tittat på Sigma AF 18-200 och Tamron AF 55-200)

Tacksam för lite hjälp med mitt val.

Med Vänlig Hälsning
Peter

Det första han tog fram var en Nikon D5000 istället. Jag sa uttryckligen att jag var intresserad av en 550D men han ville "inte" sälja en sådan till mig.

Då ska du inte köpa något där.

Skillnaden mellan 550D och D5000 ligger i finesser och utformning av reglage och kamerahus. Plus video, men det måste du bedöma om det är viktigt eller inte.

Har du kompisar med Canon eller Nikon, köp samma system så ni kan byta grejor.

Känns den ena bättre i handen än den andra, köp den.

Ingen av dem (eller deras konkurrenter från Sony, Pentax eller Olympus) är dålig, vilket innebär att man aldrig tvärsäkert kan ge köptips.

Per.

Jag blev lite förbannad på hans upplägg, så jag köpte en Canon EOS 550D istället. Dessvärre var jag "tvingad" att handla där eftersom vi bara har en handlare i byn och jag ville ha kameran innan helgen.

Tack för hjälpen.

/Peter
Ok, du blir nog nöjd med kameran. (Du skulle iof bli nöjd med D5000 också.) Det är nog just nu den mest avancerade instegskameran på marknaden, och perfekt att växa med. Och den medföljande programvaran DPP bedömer jag något bättre, än Nikons motsvarande.

Jag blev lite förbannad på hans upplägg, så jag köpte en Canon EOS 550D istället. Dessvärre var jag "tvingad" att handla där eftersom vi bara har en handlare i byn och jag ville ha kameran innan helgen.

Tack för hjälpen.

/Peter

Har precis köpt en oxå. Ca 20 min sen :) Väntar med spänningar på att batteriet ska laddas klart :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar