Annons

Canon EOS 50D och Canon 24-70/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

slarver

Medlem
Hej!

Har en liten fråga om slutartider med ett Canon 24-70/2,8 på en Canon EOS 50D. Jag har sedan tidigare en Sigma EX 18-50/2,8 DC som jag har att jämföra med. Det jag upplever är att, i auto-läge, får jag längre slutartider och en tendens till vöerexponering med mitt nya Canon 24-70/2,8-objektiv. Sigman väljer generellt lite kortare slutartider och ger, enligt mig, lite bättre exponeringar (ljusmässigt). Har tyvärr inte hunnit med att skjuta jättemånga bilder. Men jag passade på att dra ett par jämförelsebilder i dagsljus idag och när Sigman valde slutartider på 300-400 så valde Canon 100-125 (både i autoläge). ISO-talen varierade något (har dom inte tillgängliga i skrivande stund). Prövade även att ställa bländaren fast på 2,8 på bägge objektiven, med samma resultat.

Jag förstår att bilderna tenderar att blir något överexponerade om Canon-gluggen väljer längre slutartider. Men är det någon som har liknande erfarenheter?

Jag funderade på om det hade med sensorn som sitter sitter i 50D (crop) och att Canon 24-70/2,8 inte är specifikt avsedd för "cropade" DSLR:er, medans Sigman är det?

Tacksam för alla tankar och idéer!
 
Det är inte objetiven som väljer slutartiden, det är kameran. Och den är ju densamma i båda fallen. Däremot är det objektiven som sköter om att stänga bländaren till rätt läge. Men om du får samma fenomen även när bländaren inte ska stängas alls (f/2,8), då kan man undra... Behåller båda objektiven full öppning på f/2,8? Om du ställer in tid och bländare manuellt, blir histogrammet likadant då?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.