Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 500D - Funkar den bra vid mörkerfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Toxic_Dummy

Medlem
Hejsan,

Jag har en gammal EOS 300 (analog) kamera med 2 objektiv och en fjärrutlösare och stativ. Om jag har läst rätt så ska en 500D passa med de saker som passar till min 300.

Jag gillar att hålla på med mörkerfotografering med långa slutartider och undrar om 500D är en bra kamera för detta? Då tillsammans med mina, några år gamla objektiv?

Uppstår det problem med störningar i bilderna pga. att det är en bildsensor istället för en film som exponeras vid denna typen av fotografering?

Vad har jag för nytta av en bildstabilisator och har jag någon alls nytta av den för fotande på stativ?

Jag hoppas på trevliga svar :)

Hejsan,
Jag gillar att hålla på med mörkerfotografering med långa slutartider och undrar om 500D är en bra kamera för detta? Då tillsammans med mina, några år gamla objektiv?

Uppstår det problem med störningar i bilderna pga. att det är en bildsensor istället för en film som exponeras vid denna typen av fotografering?

Vad har jag för nytta av en bildstabilisator och har jag någon alls nytta av den för fotande på stativ?

håller man sig till iso100 brukar det inte vara några problem, kameran har inbyggd long-exposure-noise-reduction som tar bort mycket av bruset som uppstår också.
bildstabilisator kan till och med introducera oskärpa om man använder det ihop med stativ, man får kolla vad som rekommenderas för den aktuella gluggen. generellt sett vill man ha det avstängt vid såna tillfällen.

Låter ju bra detta :)

Om jag ska använda kameran för mer normalt fotograferande låt oss säga utan stöd men man stadiga händer. Vad gör då skillnaden med bildstabilisator mot att inte ha det och i ralation med en analog kamera?

Alltså är det så stor skillnad på ej stativstödda kort exponeringstids bilder med en digital systemkamer mot en analog?

Hoppas jag förstått frågan rätt. Med en bildstabilisator kan du klara 2-4 bländarstegs längre tider jämfört med utan tider, d.v.s. tiden kan förlängas med c:a 4-16 gånger. Nyare objektiv har bättre stabilisatorer än gamla.

Så till fråga två om skillnaden mellan analogt och digitalt. Förutsatt att du jämför samma ISO, t.ex. en ISO 200-film med ISO 200 inställt så får du samma exponering, d.v.s. samma kombinationer av bländare och slutartid. Fördelen med de digitala kamerorna är att du skan ställa ISO för varje bild, medan du måste byta film i de analoga. Precis som högre ISO på film ger mer korn, så blir det mer brus i digitala bilder ju mer du skruvar upp ISO.

Om du skall använda dina befintliga objektiv, tänk då på att en EOS 500D har en sensor som är 1.6x mindre, så att objektiven ger en smalara bildvinkel vilket upplevs som en skenbar brännviddsförlängning med 1.6x. Du får mer tele men tappar vidvinkel.

Tack för alla bra svar :)

Ok så, sålänge jag tar bilder i normalt solljus så finns det alltså ingen direkt nytta med bildstabilisator.

Men ni tror att det funkar bra med mina befintliga objektiv till ett 500D hus? Mer än att jag tappar viss vidvinkel?

De objektiv som funkar på en EOS 300 fungerar också på en EOS 500D. Jo, det kan finnas en hake förstås... Om du har piratobjektiv så finns risken att äldre sådana inte fungerar på grund av att man i nyare hus utnyttjar nya delar i kommunikationsprotokollet (dataöverföringen) mellan kamerahus och objektiv. Har du Canon original, så fungerar det.

Anledningen är att Canon inte släppt specifikationen för det här protokollet, utan tillverkarna av piratobjektiv har fått lista ut hur det fungerar 'bakvägen' genom att läsa av datatrafiken från kamerahusen.

Nej bara originalobejktiv :)

Hur fungerar det med minneskort och batterier?

Blir kameran långsammare av ett större minneskort och måste jag ha en minneskorts läsare eller kan jag föra över bilder med en usb kabel, vilket är bäst?

Är det nytta med extra batterier? Hur länge brukar ett batteri räcka innan det behöver laddas?

Tack för alla bra svar :)

Ok så, sålänge jag tar bilder i normalt solljus så finns det alltså ingen direkt nytta med bildstabilisator.

Men ni tror att det funkar bra med mina befintliga objektiv till ett 500D hus? Mer än att jag tappar viss vidvinkel?

Tack vare bildstabilisator går det att fotografera sådana här bilder utan stöd kl två på natten.
http://stilbild.nu/fotograf/2009/07/lankbyte-med-en-fotoblogg-nagon/

1/6 sek.
Bländare 2,8
Iso 3200
Brännvidd 55 mm på en 40D x brännviddsförlägningen på 1,6

Blir kameran långsammare av ett större minneskort och måste jag ha en minneskorts läsare eller kan jag föra över bilder med en usb kabel, vilket är bäst?

Är det nytta med extra batterier? Hur länge brukar ett batteri räcka innan det behöver laddas?

Nej, inte långsammare. Möjligtvis om du fyllat minneskortet och ska bläddra igenom bilderna. Går att föra över med usb-kabel.

Absolut nyttigt med extrabatteri. Speciellt på vintern. Runt 400-500 bilder beroende om bildstabilisator används, mycket tittande på skärm mm.

Storleken har ingen direkt inverkan på hastigheten. Däremot finns det kort med olika hastigheter. Det bör framgå av kamerans spec vilka kort som rekommenderas.

Personligen föredrar jag att plocka ur kortet och sätta den i en kortläsare men det funkar ju att jobba mot kameran också.

Jag tycker det är bra att ha åtminstone två kort till kameran så man inte står utan om något skulle strula.

Jag har inte någon 500D men väl en 400D och en 40D och batterierna räcker bra och för "normalt" fotande räcker det med ett men visst är det bra med ett extra.

Om jag vet med mig att jag skall ut och fota lite mer aktivt en dag, ja då ser jag till att ha ett fulladdat batteri och ett tomt minneskort. Klarar mig då kanske 400 bilder vilket alltid räckt för mig. För en dag på motorbanan, då det kan bli upp emot tusen bilder, tar jag med mig extra batteri och minneskort. Likaså på semesterresor laddar jag med extra av allt.

Mvh
Anders

Låter som det blir ett 500D hus med extra batteri och 8GB minneskort till att börja med så får vi se hur mycket fotande det blir och hur motiverat det då blir med ett objektiv med bildstabilisator.

Jag ska ta och fundera lite till och nog vänta på nästa lön :)

Tack för alla detaljerade svar :D

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto