Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 500D eller Canon EOS 550D?

Produkter
(logga in för att koppla)

eric sundberg

Ny medlem
Heej,
Börjar bli hemskt sugen på att börja fota med systemkamera!

Har fotat bara med kompaktkameror och börjar bli rätt så läss på de för åker ut mycket på skidbestigning och skidåkning och om det är kallt så vill man helst inte ta av sig handskarna när man ska fota, filma. Blev lite avis på farsan som slapp ta av sig handskarna när han skulle fota med 7d, för det är mycket lättare att fota med system än med kompakt när man har handskar,
Ialf så sa han att jag skulle köpa en systemkamera istället för en ny kompaktkamera!

Har letat upp två stycken som jag har fallit för:
EOS 500 D och EOS 550D
Har läst om båda verkar som om dom är rätt lika varandra!

Sägs att 500D är lättanvänd och fångar otroligt bra färger, men så tänker jag lite grann på filmning också, verkar som om 550d är en bättre kamera att filma med och har högre fps.

Men som sagt så kan man säga att jag är en nybörjare när det gäller system och då kanske 500d skulle bli bra till mig, vetinte riktigt!
Vill ju helst ha en kamera som bilderna blir skarpa och bra färg och att den hanterar RAW bra!



Vad tycker ni?
Mycket tacksam för svar

//Eric
 
Senast ändrad:
Ta den billigaste:) 550:an har en del bättre prestanda men jag skulle gissa att du har lika stor glädje av en 500:a. Om jag hade en 500 skulle jag exempelvis inte byta till 550, det är för litet steg. Som nybörjare klämmer du inte ut bästa prestanda ur vilken kamera du än väljer, du har fullt upp med att välja bländare/tid/ISO-tal osv för att inte tala om *motiv*! Första kameran är något man växer ur på sikt, men det kan ta några år.

Glöm inte heller andrahandsmarknaden. Kolla på Tradera osv, där kan du hitta helt OK systemkameror för 2000 kronor eller så. Om du kan klara dig utan att filma så kan du ha åratals nöje med kanske en 350D? Och då finns det ju dessutom alltid nåt som hägrar i horisonten (30D? 50D? 7D?). Alla systemkameror sedan några år ger acceptabla bilder (vad man nu menar med det? De ger i alla fall bra bilder).

Tänk också på storleken. En systemkamera med objektiv är inget man halar fram ur bröstfickan bara sådär:) Om du är ute efter att hantera kameran med handskar så finns det handskar där fingertopparna tittar ut. De är billigare än en ny kamera...
 
Senast ändrad:
jag hade 500d, men gillade den aldrig, alltså filerna jag fick från den. Då hade jag tidigare haft en 400d, och där var jag aldrig missnöjd. Vet inte varför, men var något med exponering och sånt antar jag. Jag skulle lätt ta 550d, har en mkt bättre och modernare sensor, dessutom tydligen bäst att filma med om man gillar det.
 
jag hade 500d, men gillade den aldrig, alltså filerna jag fick från den. Då hade jag tidigare haft en 400d, och där var jag aldrig missnöjd. Vet inte varför, men var något med exponering och sånt antar jag. Jag skulle lätt ta 550d, har en mkt bättre och modernare sensor, dessutom tydligen bäst att filma med om man gillar det.

Så bilderna såg dålig ut när du importerade in dom till datorn eller?
 
Så bilderna såg dålig ut när du importerade in dom till datorn eller?

inte när jag importerade dem, utan efteråt, när jag tittar på bilderna, något med känslan i filerna som jag inte gillade. Men 500d är iofs känd för att exponera dåligt och ge för ljusa och utfrätta filer och det kanske var det.
 
Senast ändrad:
Nu har jag och farn pratat om lite grejjs!
Han är en fotograf som sagt och sa att jag skulle satsa på 550D istället..
Blir såhär:
Jag betalar hälften och pappa resten så kan vi som ha den tsm.
Vi känner ju Kurt Skoog ganska väl, han brukar låna pappas 7D väldigt ofta och 550D är ju nästan lika bra som 7D då kan man ju använda 550D medans Kurt lånar 7D.

Så det blir 550D:)

Tack för besvaren!:D
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.