tessiie_
Ny medlem
Jag är på gång och ska köpa en kamera nu på mellandagsrean och vill ha en Canon då jag har vänner som har det så att man kan låna objektiva av varandra.
Vet inte om jag ska köpa en Canon EOS 500D eller en Canon EOS 1000D. Någon som har några tips? 1000D har tydligen ingen bildstabilisator, är det viktigt att ha?
Är det någon som har någon av dessa kameror som kan känna så här i efterhand att man saknar något som kameran inte har eller att det var onödigt att köpa den dyrare modellen?
Av ren nyfikenhet, är det någon som har haft två olika märken och som känner att det ena är bättre än det andra? Har till exempel hört att Nikon är bättre än Canon på att hålla bilderna skarpa när man zommar in på bilden sedan den är inlagd i datorn.
Enligt elgiganten.se är skillnaderna följande: (Det understrukna är 500D:n)
Upplösning Megapixel: 15,10 10,10
Bildstabilisator: (IS) Ja Nej
LCD tum: 3,0 2,5
Fokuspunkter: 9,0 7,0
ISO: 100-3200 100-1600
Slutartid: Samma men 1000D har ingen bulb
Bildserier (fps): 3,4 3.0
Videoinspelning: Ja Nej
Med ljud: Ja Nej
Vad av det som 1000D inte har är dåligt att den inte har och vad kan man lika gärna klara sig utan?
Jag är taksam för alla åsikter, råd eller erfarenheter vad häller allt som har med nämnda canonkameror att göra!
Vet inte om jag ska köpa en Canon EOS 500D eller en Canon EOS 1000D. Någon som har några tips? 1000D har tydligen ingen bildstabilisator, är det viktigt att ha?
Är det någon som har någon av dessa kameror som kan känna så här i efterhand att man saknar något som kameran inte har eller att det var onödigt att köpa den dyrare modellen?
Av ren nyfikenhet, är det någon som har haft två olika märken och som känner att det ena är bättre än det andra? Har till exempel hört att Nikon är bättre än Canon på att hålla bilderna skarpa när man zommar in på bilden sedan den är inlagd i datorn.
Enligt elgiganten.se är skillnaderna följande: (Det understrukna är 500D:n)
Upplösning Megapixel: 15,10 10,10
Bildstabilisator: (IS) Ja Nej
LCD tum: 3,0 2,5
Fokuspunkter: 9,0 7,0
ISO: 100-3200 100-1600
Slutartid: Samma men 1000D har ingen bulb
Bildserier (fps): 3,4 3.0
Videoinspelning: Ja Nej
Med ljud: Ja Nej
Vad av det som 1000D inte har är dåligt att den inte har och vad kan man lika gärna klara sig utan?
Jag är taksam för alla åsikter, råd eller erfarenheter vad häller allt som har med nämnda canonkameror att göra!
Senast ändrad: