Annons

Canon EOS 5000

Produkter
(logga in för att koppla)

SmurfMolly

Aktiv medlem
En fråga... Min mamma är ute efter en "ny" kamera. Hon använder just nu en 12 år gammal kompaktkamera som inte ger bra bilder alls... lätt bruna. Hon är lite sugen på systemkamera.

Har hittat en annons på blocket, en kille i stan som säljer en EOS 5000 för 600 kr. Hittade lite om den i kameraöversikten här på sidan.

Hon fotar ju uteslutande genom att sikta och knäppa och vad jag kan förstå finns det motivprogram i den iaf.. i övrigt lämnar den väl en del att önska.

Nu är det ju trots allt bara 600 kr det handlar om. Vad tycker ni? Värt pengarna eller bortkastat`?

I och med att jag har 11 pers att köpa julklappar till så får det inte bli jättedyrt.. tyvärr..

//Malin

Jaaa... objektiv och väska. Men det står inget mer om vilken typ av objektiv. Är säkert nån av de billigare zoomarna.

Sen står det att den är sparsamt använd. Kan ju be att få se den eftersom det är i stan men jag tänkte höra mig för lite. Har läst länken du visade på mig. Har också läst om den här på FS.

Tänkte om nån hade erfarenhet av den eller så. Det jag tycker verkar konstigt är att den har Tv läge men inte Av...

nån?

Det spelar ju inte så stor roll vilka lägen den har.. Den har ju P, vilket man får förmoda är det bästa till din mor.

Modeller av denna typ brukar vara i fint skick och lite använda.

Jag gissar på att det sitter antingen ett EF 28-80/3.5-5.6 eller 35-80/4-5.6. Inte de bästa, men klart dugliga till 10x15.

Att den inte har AV är säkert för att det är en så pass enkel kamera att Canon har valt att inte ha med elektroniken för styrning av bländaren. På så sätt kan du inte styra bländaren på objektivet och därmed blir kameran billigare.

Bländaren går ju dock att styra genom att välja tid i TV-läget, men det är klart bökigare.

Sen har den förmodligen även programshiftning, vilket innebär att om kameran ger 1/125 f5.6 så kan man genom att snurra på inmatningshjulet välja 1/60 f8 eller 1/250 f4 osv..

Den har faktiskt en del saker såsom 3 st fokuseringspunkter och inbyggd blixt.. Dessutom har den idiot-laddning, den drar alltså ut hela filmen först och tar bilderna in i kassetten, vilket är bra om man skulle råka öppna kameran.

Tack Jeppe. Jo P-läget är ju det som kommer användas. =)

Ska kika på den, men om den låter okej och utsidan ser okej ut, tycker du den är värd 600 kr då?

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar