Annons

Canon Eos 5

Produkter
(logga in för att koppla)

Alle82

Medlem
Hallå där!

Det är så att jag är ute efter en system kamera.

Jag hittade min Morfars Eos 5 med en 4 olika objektiv.


Jag undrar om objektivena passar till dagens digitala kameror.

Finns det nån sida på nätet jag kan läsa på?

Sen så hade inte visa av sina objektiv skydden på, kan man lämna in dom och få dom kollade, rengjorda etc.

Uppskattar alla svar!
 
De passar på alla canonkameror med EF-fattning, d.v.s. samtliga kameror som är nyare än EOS-5'an.

Sen hur bra de är på digitala kameror beror helt på vilka modeller och hur gamla de är. Men de bör inte vara så supergamla, så de funkar troligen helt ok!

Absolut kan man lämna in dom! Har tyvärr inget tips på verkstad, men telefonkatalogen har säkert :)
 
De passar på alla canonkameror med EF-fattning, d.v.s. samtliga kameror som är nyare än EOS-5'an.

Sen hur bra de är på digitala kameror beror helt på vilka modeller och hur gamla de är. Men de bör inte vara så supergamla, så de funkar troligen helt ok!

Absolut kan man lämna in dom! Har tyvärr inget tips på verkstad, men telefonkatalogen har säkert :)


Hej! Tack för svar!

Jag tror kameran och objektivena är köpta -93 inte senare.

Vet inte riktigt hur man tittar efter vad det är för modell, det enda jag kan utläsa är : Canon zoom lens ef 70-210mm.

Just nu tittar jag på 450 d eller 500 d. Är det bäst att fråga en återförsäljare om dom är nånting att ha fast att dom har några år på nacken?

Jag ska kolla upp en verkstad och se vad det kostar!
 
Objektiven passar. De objektiv som heter något med EF passar alla kameror som du kan köpa idag.

Dock är det inte säkert att objektiven är något att ha för det. T.ex. så är ett gammalt 28-80 objektiv som kom med Eos 5 inte värt att sätta på en kamera idag. Utvecklingen går framåt.

Lättast är att skriva vad som står på objektiven så får du hjälp här med att identifiera ifall det är några riktiga guldkorn du hittat.
 
Objektiven passar. De objektiv som heter något med EF passar alla kameror som du kan köpa idag.

Dock är det inte säkert att objektiven är något att ha för det. T.ex. så är ett gammalt 28-80 objektiv som kom med Eos 5 inte värt att sätta på en kamera idag. Utvecklingen går framåt.

Lättast är att skriva vad som står på objektiven så får du hjälp här med att identifiera ifall det är några riktiga guldkorn du hittat.

Det här är objektiven jag hittade:

Canon Lens ef 28mm 1:2.8 (proline?)

Canon Zoom lens ef 35-105mm 1:4.5 - 5.6

Canon Zoom lens ef 70-210mm 1:3.5 - 4.5 (Ultrasonic?)

Canon Zoom lens ef 35-80mm 1:4 - 5.6
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.