Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Eos 450d vs 400d? Bra objektiv till hyffsat pris?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerra

Ny medlem
Hej är total nybörjare på det här med system, men är väldigt intresserad och vill bli duktig. Ska införskaffa mig min första system nu i dagarna och valet står mellan Canon Eos 450D eller 400D, har lite beslutsångest, är ju nybörjare som sagt så jag skulle klara mig långt med en 400 men tycker prisskillnaden är så pass liten så jag undrar om det är mer värt att ändå sattsa på en 450? Det jag fottar mest är ute vid fiskevattnet, kommer använda kameran till 90% för porträttfottografering av fångstman och fisk, avståndet är då bara 2-4meter mellan kameran och porträttet . Undrar vad man ska sattsa på för objektiv till den typen av fottning? Tacksam för alla tips!

400D är fortfarande en utmärkt kamera. Kitobjektivet håller väl inte proffsklass, men torde tillfredsställa de flesta amatörers krav. Komplettera med ett fast 50 mm:s objektiv, finns begagnat för några hundringar och har mycket hög bildkvalitet.

Håller med föregående :)..

Har faktiskt själv en 400D, och med dina krav så tycker jag inte direkt att du behöver nya Ds.en precis. Men visst har 450.an ett bättre kitobjektiv än det crapiga tidigare som följde med 400.an, samt även lite ny söt funktionallite, men som sagt, fungerar nog bra ändå.

Sen som ovan, ett fast 50/1.8 skulle ju ligga fint. Prima skarpt, och du får mycket glugg för knappa 1000kr om du köper det nytt.
Försök få tag på EF 50/1.8 mkI, och inte EF 50/1.8 mkII, (alltså första verisionen istället för andra verisionen, första har en metallbajonett och går inte lika lätt sönder som den nyare i plastbajonett.). Tror dock bara mkI.an säljs beg. och krängs för lite mer pga. efterfrågan..

Annars är ju ett EF 50/1.4 fint, men kostar ett par tusenlappar mer, och har hört att 1.8 verisionen är lite lite skarpare hur som helst.

Lycka till :)

Om du tycker prisskillnaden mellan 400D och 450D är liten så tycker jag absolut du ska köpa 450D. Då lär du dessutom få den nya, bättre kitzoomen (18-55 med antiskak) i paketet.

Det objektivet passar utmärkt för att plåta fiskarkompisar och deras fångst t ex i en båt. Att däremot ha ett fast 50 mm till detta ändamål tycker jag låter vansinnigt.

Är det din fösta utrustning så skulle jag ha köpt begagnat istället för nytt för att få så bra utrustning som möjligt för så liten peng som möjlilgt 8fast så är det väll alltid?)

Jag köpte ny utrustning för en månad sedan, tog iofs en veckas sökande innan jag fann på mitt "drömpaket"

Köpte en EOS 400D m. 18-55IS+2gb minne för 3700plus frakt, sålde objektivet för dryga 1000-lappen på tradera och köpte ett Tamron 24-75 m. UV och solskydd för en 2600 inkl. frakt... totalt sett kostade det 5300:- för ett paket som är ruskigt mycket bättre än vad man får nytt för samma peng (i min mening)

och ska du ta kort på så kort distans så är 50mm nog lite för stort tror jag

En anna sak att ha i åtanke, köper du ett vettigt zoomobjektiv så behöver du inte ha något fast objektiv för att komma i närheten av samma skärpa, utan du klarar dig kanske helt ypperligt med zoomen i alla situationer?

Just my 5 cent =)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto