Annons

Canon EOS 400D vs Olympus E-510EZ

Produkter
(logga in för att koppla)

Ludde78

Medlem
Jag är skall precis inhandla min första digitala systemkamera och är mycket kluven. Funderar på antingen en Canon EOS 400D eller en Olympus E-510EZ. Jag behöver råd och tips om vad jag skall välja.
 
Den som ligger bäst i handen. Eftersom olympus inte har riktigt samma objektivutbud som canon kanske det kan vara värt att tänka igenom vilken typ av objektiv du kan tänkas behöva och kolla vad som finns.
 
Med snart tre år med gamlingen E-300, så har jag varken råkat ut för felfokuserande objektiv eller sensordamm som förstört mina bilder.

Nya E-510 har både Live View och bildstabiliseringen inbyggd i kameran (sensor-skift). Dessutom tar den två minneskort.

E-510EZ betyder förmodligen hus & enkelzoom-kit.
E-510DZ betyder förmodligen hus & dubbelzoom-kit.

Köp hellre det senare, det ger ytterligare ett objektiv och totalt sett mer för pengarna.

Bägge kitgluggarna innehåller ED-glas för bästa optiska kvalitet, parat med deras kompakta design, som på E-510 möjliggör bildstabilisering från vidvinkel till tele med 14mm-150mm brännvidd.
 
Lätt Canon 400D. Mycket bättre kamera och du kan köpa till massa nya gluggar till den ända upp till L-serien
 
Har nu köpt en Olympus E-510

Tack för alla synpunkter!

Har nu inhandlat en Olympus E-510 och den är toppen. Känns som jag har gjort rätt val.
Kameran är verkligen otroligt bra med tanke på att den är så liten. Rekommenderas verkligen.
Om jag hade tänkt att köpa proffsgrejer i framtiden hade nog Canon vart ett bättre val, men för mina behov har Olympus ett fullt tillräckligt sortiment.
 
Härligt att du är nöjd med ditt val!

Olympusen är en trevlig kamera :) Kör själv på en e-400 och är mycket nöjd med den!
 
Kul, jag har fotat uppåt 20000 bilder med min E510 och jag är nöjd. Det finns för övrigt precis hur bra (och dyra) objektiv som helst till fourthirds.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.