Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Eos 400d vs Nikon d40x

Produkter
(logga in för att koppla)

M.Andersson88

Ny medlem
Tänkte kolla med alla vad folk tycker. ska köpa ny kamera och jag står i valet och kvalet mellan dessa två. tyck gärna till och tipsa från egna erfarenheter.

Mvh Marcus
 
M.Andersson88 skrev:
Tänkte kolla med alla vad folk tycker. ska köpa ny kamera och jag står i valet och kvalet mellan dessa två. tyck gärna till och tipsa från egna erfarenheter.

Mvh Marcus

Ingen utav dom.

Pentax K100D eller möjligen Sony A100. Inbyggd anti-skak is king. Dessutom får man inte ont i händerna av att hålla i dessa.
 
Hallo! Jag valde mellan dessa 2 och några till.

Vad valde jag då?
Jo jag valde eos 400D.

Varför? Det är en mycket bra kamera, har potenstial att ta väldigt bra bilder, bra brusegenskaper, 9 fokuspunkter (tagen från canon eos 30D) mm. Canon har förövrigt cashback på sin 400D nu så du kan spara ca 680 kr.

Det tjatas mycket om att D40X inte har inbyggd fokusmotor men de bryr iaf inte jag mig så mycket om, däremot tycker jag det är väldigt snålt med bara 3 fokuspunkter på den, det ser jag som en stor brist.

En annan stor brist på D40x är väl möjligheten att utvecklas med den, (jag säger inte att det är en dålig kamera) men enligt många så är 400D en klart bättre kamera att växa med och bygga på.

Canon har ju förövrigt ett väldigt fint objektivutbud.

Hoppas jag har gett dig någon klarhet i ditt köp, jag tyckte det med var jättesvårt att välja, men jag är supernöjd med min 400D :)

MVH// Thomas
 
En annan stor brist på D40x är väl möjligheten att utvecklas med den, (jag säger inte att det är en dålig kamera) men enligt många så är 400D en klart bättre kamera att växa med och bygga på.

På vilket sätt då??
Jag har själv haft både 400D och 30D från Canon och för tillfället kör jag med Nikon D80.
Visst är Canons kameror allmänt snabbare och brusfriare vid höga iso, men Nikon helt klart bättre på Ergonomi och blixtprogram.

Canon har ju förövrigt ett väldigt fint objektivutbud.

Nikon har minst lika fint objektivutbud....

Det korta svaret är den som ligger bäst i handen och som känns mest logisk att använda.

Det bästa svaret hittils
 
Tidningen Foto testar ett gäng kameror för max 8 lax i senaste numret. Självklart vann Nikon med sin D40X. ;-) (Gillar själv Nikon och har en D80) Men jag håller med övriga. Känn på kamerorna, håll i dem, kolla menyer och knappar osv.
 
Pentax k100 börjar bli gammal i dessa sammanhang brusegenskaper o bildkvalite kommer inte upp i Nikon,Canon klass.
Objektivutbudet är inte heller i samma klass med dom 2 stora.
Bildkvalitet mässigt så är det dött lopp mellan D80,400D,D40x etc utan bara en smaksak om man vill ha en LITEN KAMERA som man kan ta med sig överallt eller en med bättre STÖRRE GREPP.
 
Skillnaderna mellan dessa kameror är så mikroskopiska så "proffsen" avgör på saker som man aldrig kommer att märka av.
Vissa tycker knapparna på Canon sitter bättre, vissa tycker Nikkon. Känn och välj själv vilken som tilltalar dig.

Den dagen då "skillnaderna" gör sig påminda har du redan bytt upp dig till ett mer avancerat hus.

Jag kör en 350D och tror inte jag hade tagit bättre bilder med varken D80, 40D, D200,1D eller några andra proffskameror.-
 
Ok, dött lopp kanske. Själv tänkte jag på det någon skrev, "ont i händerna" och faktiskt kan det vara lite ansträngande, konstigt nog. Nåväl, för mig lutar det åt C400D.

Nu till min fråga: Hör här på forumet att 18-55 inte är någon favorit, vilket bekräftas av löjligt låga priser på blocket för detta obj. Kan någon utveckla detta lite, och föreslå en bättre glugg för en rimlig peng? Helst vill jag ha så kompakt format som möjligt med så stort omfång som möjligt:)).

Är det lönt att köpa bara huset och en lös glugg i stället för ett kit? Kanske kittet med 18-55 + 55-200 kan vara något?

Tacksam för svar. Är i högsta grad amatör, men jag får ofta uppskattning för mina bilder, och nu är det dags att ta steget in i systemvärlden!
 
Nja, det är ingen höjdar glugg direkt. Men den funkar bra att fota med. Jag uppgraderade till ett sigma 17-70 och jag är helnöjd med det, billigt objektiv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.