Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

bosson

Avslutat medlemskap
Jag har läst recensionerna om 350D, som tycks vara mycket positiva, men jag har trots detta ett par frågor

1. är batterigreppet verkligen värt pengarna ?

2. När tror Ni att efterföljaren till 350 D kommer ?

3. Om man börjar med 2 st objektiv vilka anser ni då dom bästa alternativen ?

Kul att få höra Era åsikter

Göran/bosson
 
Hej,
Har ägt 350D snart ett år nu. Har tagit över 10 000 bilder med den. Tycker det är en väldigt bra kamera. Dina frågor:

1. Batterigreppet gör ju inte kameran till en bättre kamera. Bara lite bekvämare att hålla och lite stadigare blir man ju i och med det.

2. Tidigast till hösten. Verkar ju som att det kommer en ersättare till 20D nu i vår och då dröjer nog 350Ds efterföljare lite.

3. Svåraste frågan. Beror mycket på vad man ska fota och vad man har för krav osv. Själv använder jag sigmas 18-50 2.8 och canons 70-200 f4 bägge är väldigt bra men det är stora pengar (ca 10000 för bägge tilsammans). Kitobjektivet är helt ok. Hade det nästan ett år med en tidigare kamera. Och 70-300 är en helt ok zoom. Har använt den också. Billiga och bra faktiskt. Men det beror ju på kraven. Nu när jag har vant mig vid dom objektiven som jag äger så skulle jag aldrig vilja byta tillbaks.

Hoppas du blev lite klokare.
/Johan
 
Batterigreppet är inget jag skulle köpa, annat än om det är väldigt billigt att få med i paket!
Eftersom batterikapaciteten är jättebra på 350D, och man kan ju ha extra batterier i fickan, men många väljer batterigreppet för känslan i greppet.

Efterföljaren kan man gissa kommer till hösten, nu om en vecka kommer Canon att annonsera nya modeller, kanske eventuellt en billigare lite "bantad" 350d, men det finns inga bevis för detta.
Att vänta en vecka kan ju ändå vara ide`.

Jag kollade lite på dina bilder, och jag skulle rekomendera kitlinsen (18-55) och det andra beror ju på vad du föredrar!?
Kanske Ef-s 60mm macro?
Eller sigma 30mm f1,4 för ljusstyrka med någorlunda vid vinkel?
Jag skulle (ska) köpa Ef-s 10-22 alternativt sigmas 10-20, för fantastisk vidvinkel!

Mvh Mikael
 
Hej. Prövade själv för några dagar sedan hur min 350d blev att hålla i med batterigreppet. Klart kameran blev större och bättre att hålla i men själv tycker jag inte att kameran är för liten som den är fast jag har rätt stora händer. Och det där med extra batteri går ju även att lösa med ett extra batteri i fickan. Själv kom jag till den slutsattsen att jag skippar greppet som jag aldrig igentligen varit i behov av och sparar ca 130€ till nästa objektiv jag köper.

Man kan ju även fundera på det att de objektiv man köper går att använda med nästa kamera man köper men greppet går inte att använda med en annan kamera.
Detta är min åsikt i ämnet. Hoppas du kommer fram till en bra lösning.
Christoffer
 
1. Ja, det tycker jag!
Greppet är bättre än jag trodde och gör kameran betydligt stabilare.

2.Inte en aning!

3. Beror ju helt på vilka krav man har och vad man skall använda det till.
Om man vill ha en smidig kamera med väldigt skarp optik, men som ändå är billig så tycker jag att Canon 50mm/1,8 II är ett förnuftigt köp.
Priset är väl runt 1100kr.

Canon EF-S 60/2,8 USM Macro är ett mycket bra objektiv och kostar c:a 4100kr.
Cyberphoto skriver:
"Den är mycket skarp, tyst och snabb i fokuseringen, i stort sett fri från kromatisk aberration, liten och behändig utan att för den skull kännas plastig. Ger närbilder ner till skala 1:1.
Kort sagt ett mycket bra köp"
Fungerar ju till många olika fotosituationer.

Vill man ha zoom så får man vara beredd på kompromisser..
Jag tror att kit-optiken 18-55 bör provas innan man avfärda det, att man bildar sig en egen uppfattning.
Det är billigt och plastigt och man kan nog inte förvänta sig mycket, men jag har sett bilder med 350D och kit-optiken som har varit bra.

Jag tycker Du bör fundera främst på vad Du har mest användning för, hur mycket pengar som känns rimligt att betala, o.s.v.
Du kan betala 10 000kr för ett objektiv, men som är värt varenda öre till det du använder det till och vilka resultat du får, medan en glugg för 3000kr kan kännas svindyr ifall det bara ligger utan användning, o.s.v.

M.v.h: Benny
 
När det gäller objektiv så beror det helt på pengarna. Men mina "dröm objektiv är:

17-40/4L (Redan inköpt)
50/1,4
70-200/4L

Sedan kanske en 85/1,8 om jag vinner på lotto.

Även EFS 60/2,8 är fint men jag är lite tveksam till EFS fattning pga av att jag på sikt vill ha en fullsensor kamera typ 5D när dessa kommer ner i pris.
 
Tilläggas kan att jag inte var alls nöjd med kitt optiken. Jag fick inte alls den skärpa och kontrast som jag ville.´

Tyvärr...

För zoom omfånget på kit optiken är kallas som allround objektiv.
 
1. är batterigreppet verkligen värt pengarna ?

Jag tycker det. Både för bättre grepp, men även för att kunna använda "vanliga" (AA/R6) batterier.

2. När tror Ni att efterföljaren till 350 D kommer ?

Pass.

3. Om man börjar med 2 st objektiv vilka anser ni då dom bästa alternativen ?

Jag började med kit-optiken och ett 50mm/1.8. Den förstnämnda är ett billigt sätt att känna efter vad man vill ha, medan 50:an är ruskigt bra till ett lågt pris.
Motiveringen till detta var ekonomiskt förnuft. Fast det har jag iofs vuxit ifrån nu. :)
 
Tack !

Tack för alla -verkligen uttömmande svar-

Jag har blivit en hel del klokare när jag skall fatta mitt beslut

Hälsningar
bosson

PS:
Det härmed Forum på Fotosidan är verkligen en tillgång
DS.
 
1) Om du kommer att fotografera många bilder i stående format kan absolut batterigreppet vara något för dig.

2) Förmodligen under hösten med tanke på att Canon hittills har kört på sina 18-månaders cyklar.

3) Som några andra redan har sagt... beror på vad du vill fotografera, vilka kvalitetskrav du ställer och givetvis även hur mycket pengar du vill lägga ut.
 
Tack Thomas - Henrik

Hej Thomas

Nej Nikon har jag inte tittat på.
Däremot har jag tittat på Olympus E-500

Hej Henrik
Jaha.....stående format en tanke...men jag använder nog oftast liggande format

Hälsningar
Göran
 
1. är batterigreppet verkligen värt pengarna ?

  • 1) Ingen aning... jag har inget, men funderar på att köpa ett piratgrepp från USA som bara kostar en liten del av vad Canons original gör.
2. När tror Ni att efterföljaren till 350 D kommer ?

  • 2) Ointressant för mig och jag bryr mig inte om det. Det är samma som med datorer - det kommer ständigt något nytt, så låt inte det hindra situationen i nuet.
3. Om man börjar med 2 st objektiv vilka anser ni då dom bästa alternativen ?

  • 3) Bästa alternativen vet jag inte om det är, utan jag har gått efter mina egna behov och intressen. Därför har jag nyligen (i förra veckan) skaffat mitt första objektiv efter kitobjektivet och det blev Sigmas 150/2,8 DG HSM Macro som jag håller på att utforska. Nästa objektiv kan bli ett telezoom och/eller ett fast optik - eventuellt Canons 50/1,8 för runt en tusenlapp här i Sverige eller lite billigare i USA.
:: Susanne ::
 
HAR OXÅ EN 350D OCH TÄNKER INSKAFFA GREPPET PGA DET BLIR SMIDIGARE MED ATT TA HÖJDFORMAT + ATT DET BLIR STADIGARE. VAD BETRÄFFAR OBJ SÅ KANSKE ETT 50/1,4 OCH ETT 100/2,8 MACRO, DÅ DINDER DU DIG INTE SOM DU SKULLE GÖRA MED EFSOBJ TYP 60 MACROT..
 
Har en 350d sedan maj foerra aaret, anvaender den baade med och utan greppet... med min 50mm 1.8 blir kameran liten och smidig om jag vill gatufota lite...braenvidden aer vael inte perfekt foer det , men det funkar..Annars har jag alltid paa greppet, daa den blir mycket skoenare att haalla i...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.