ANNONS
Annons

canon eos 350D + sigma 28-105 UC-II

Produkter
(logga in för att koppla)

sarar

Medlem
Har precis gått över till digitalt och införskaffat mig en 350D. Jag har haft en 300 (analog) innan och antog helt enkelt att sigma-objektivet (28-105 1:4-5.6 UC-II) som jag haft till min 300 även skulle fungera till 350D. Men... när jag ska ta bilder har den har svårt att hitta fokus och på vyer vägrar kameran lagra bilder, utan "error 99" blinkar och man blir tvungen att stänga av kameran.

Är det någon som har samma problem eller ännu bättre, vet vad det beror på?

Testade idag en kompis 80-300 och fick samma. Min far sa att dom förmodligen inte var helt kompatibla. Det gick faktiskt ta bilder i macroläge och fullt inzoomat på den... Verkar som du har otur och objektivet inte passar.

Min kompis har också ett sigma-objektiv och kör det på sin 300 (analoga).

Det verkar vara en större risk att använda piratobjektiv på digitala systemkameror.
Har inte hört så mycket om 10D & 20D, men en aning mer om problem på 300D och 350D.
De stora modellerna hör man inte mycket om eftersom de troligtvis inriktar sig på dyrare orginaloptik.

Jag har exakt samma problem med båda mina gamla Sigma objektiv, kul att höra att det finns en fix. Gick just i tankarna att skaffa ett nytt objektiv då jag saknar mitt 100-300 Sigma nu när det inte funkar..

Vet någon vad fixen består av och vad det kan tänkas kosta?

Nu har jag pratat med Zieger Teknik som tydligen har Service för Sigma i Sverige (013-288860)

Har man bara rätt modell av de gamla objektiven (ring och fråga) så går det att byta ut ett chip i dem och det görs kostnadsfritt förutom frakten (antagligen kan man lämna in/hämta om man har vägen förbi Linköping).

super!

Tack så himla mycket för svaren!

Har gått och gråtit blod för att istället för att köpa ett makro nu måste köpa dubbla objektiv...

Sara

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar