ANNONS
Annons

canon eos 30d

Produkter
(logga in för att koppla)

dx5

Medlem
Finns det någon som har en eos 30d och har erfarenhet från Canon EF 24-105/4,0 L IS USM eller Canon EF 24-70/2,8 L USM
Har precis gått från Konica Minolta dynax 5d till Conon eos 30d, och vet inte riktigt villken utav objektiven jag ska köpa. Har kollat runt men inte fått riktigt kläm på villken som är bäst.

Mats.

24-70

Jag tycker 24-70 är snyggast och mest robust. Och om du inte har ett batterigrepp så köp de till din 30D eftersom 24-70 er ett gediget och tungt objektiv.

Jag är supernöjd med min 30D + 24-70/2.8.
Det är det objektiv som alltid sitter på kameran.

Däremot tycker inte jag att du måste ha batterigrepp. För mig går det utmärkt utan.
Mitt batterigrepp ligger oftast och samlar damm i väskan bara.

Hej Mats,

Tror de flesta är nöjda oavsett vilket val de har gjort.

Skaffade precis ett 24-105 för en vecka sedan... Bytte från mitt Tamron 28-75 2.8. När jag tittade på vilken bländare jag mest använde på Tamrongluggen, så märkte jag att jag inte använde 2.8 så ofta längre. Dessutom såg jag efter några längre semesterresor så var 10-22 och 70-200 som varit på mest, och Tamrongluggen blev mest liggande.

Provade ett 24-105 och tyckte att det verkade vara ett bra omfång och mycket bra bildkvalitet - speciellt på 30D. Därför blev de extra mm åt varje håll som avgjorde mitt val. Att byta till Canons 24-70 var aldrig något alternativ, även om det antagligen är det "bättre" alternativet (jmfr tex på Cyberphoto). Men å andra sidan är Tamron också bra, till ett väldigt mycket lägre pris...

Så vad som är ett bra val för dig beror nog mer på vad och var du fotar. Behöver du 2.8 i bländare, är det vidvinklen som är viktigast eller teledelen? I mitt fall var det omfånget. Men det tog nått år att upptäcka...

Lycka till med inköpet...

Jan

Tacar!

Tack för era svar, tänk att det ska var så svårt.
Men jag har fått lite mer att gå på nu.
Tack för visat intresse!

Mvh Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar