Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CANON EOS 300D Man. fokus?

Produkter
(logga in för att koppla)

swanvillage

Avslutat medlemskap
Ni som äger en 300D, hur blir skärpedjupet vid manuell fokusering? Går det att jämföra med en icke-digital systemkamera? Kan jag fota porträtt och få allt utom porträttet (eller det jag nu vill fokusera på) riktigt suddigt?

Har en Canon PowerShot A80 nu som är riktigt bra, men jag saknar manuell fokus, där man kan fota en nästipp och i princip får ögonen suddiga..

Hjälp?
 
Ja, det motsvarar en analog systemkamera. Detta beror i sin tur på objektivets möjligheter till bländaröppning. Satsa på ett 50mm f1,8 för 1300kr så har du ett jättebra "porträttobjektiv" som går att använda till mycket.
 
Jepp - lovar att du kan "sudda till det" rejält med 50/1.8. Allt är ju fast i bländaröppningen, inte om bilden fastnar på film eller på en sensor. 50/1.8 kan vara lite svår att få tag i - den är omåttligt populär just nu eftersom crop factor 1.6 ger 85mm vilket anses vara den optimala brännvidden för porträttfotografering. Men leta runt i forumen, här har funnits en hel del tips om var man kan hitta den. Ett mycket prisvärt objektiv - som Magnus nämnde går den för lite över 1000-lappen!
 
Hej

Nu låter det mer som om du är ute efter att kunna fota med stora bländaröppningar än att kunna fokusera manuellt. Fokuseringsmetoden påverkar inte hur stort (brett, djupt?) ditt skärpedjup blir, utan det är bländaröppningen som påverkar detta. Ju större bländaröppning, ju kortare skärpedjup (dvs ju mindre siffra du har på bländaren, ju kortare skärpedjup). Det blir knepigare att få små skärpedjup med din Canon A 80 än med en systemkamera, men nog borde du kunna få till det ganska bra. Välj ett program där du kan bestämma bländaren (Av eller Man), och välj där den minsta bländarsiffran (dvs största öppningen). Då borde du kunna få till ganska bra suddighet på bakgrunden.

mvh

Bent
 
Bra Bent! Tur att nån läser frågan ordentligt... det var ju AF/MF som tarvade en förklaring... :)
 
När jag fotar med AV-läget och kör med minsta bländare så blir det fortfarande inte speciellt mycket oskärpa på bakgrunden..

Nu vet jag egentligen inte alls hur en systemkameras fokus fungerar, men använder man inte fokusen för att ställa in på vilket avstånd man ska fokusera? Det är möjligt att bländaren gör lika mycket för oskärpan som fokusen, men det är fokusen jag inte lyckas med, när jag använder min A80. Den har ett man-fokusläge men det är värdelöst, omöjligt att se när man faktist fokuserar på rätt avstånd...
 
Fokusen sätts på ett visst avstånd, sedan beroende på vilken bländare som är inställd, så blir det olika mängd som är skarpt bakom och framför fokuspunkten. Vilket kallas skärpedjup(eller Depth of Field - DOF på engelska).

Den sista komponenten för hur långt skärpedjup man får är vilken avbildningsskala man använder, och då A80 har en minimal sensor, altså en väldigt liten avbildningsskala, så kommer skärpedjupet bli väldigt långt jämfört med en 300D eller annan kamera med stor sensor. Altså svårt att få mycket oskärpa.

På en A80 är det nog ingen vits med att använda manuell fokus om du inte ser bilden direkt på en större skärm som en TV eller datorn.

Men typ av fokus och skärpedjup har inget med varandra att göra.

Det bästa du kan göra för att få bilder där bakgrunden ter sig oskarp är att gå så nära motivet som möjligt, ha kameran så mycket inzoomad som möjligt, och ha så långt som möjligt till bakgrunden, samt minste talet på bländare(mest öppen bländare altså).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.