Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 30

Produkter
(logga in för att koppla)

Palmero

Medlem
Ska köpa en ny kamera snart och har lite funderingar inför ett köp av typen "nybörjarfrågor". Det jag fotar mest idag är natur men kommer att fota mer varierat senare om inte annat så för attt prova på vad jag gillar mest, kommer även att fota en del rörliga motiv så en snabb AF skule kanske vara bra. Det jag vill ha ut av en kamera är att objektiv ska vara kompatibla med digitalkamera (äger ingen idag) men kommer att köpa en inom 1 år, jag vill ha en kamera att växa i snarare än att växa ur. Fjärrutlösare är ett måste. blixtsko bör finnas då jag vill använda upplättningsblixt ibalnd, sen är det ytterligare ett plus om det går att ha blixten i förlängningskabel. Det var en kollega som tipsade mig om Canon EOS 30, finns det några alternativa modeller / fabrikat som skulle kunna vara intressanta för mig? Fördelar, nackdelar?
 
EOS 30 har snabb autofokus, Canons objektivserie passar på deras digitala hus. Fjärr/Trådutlösare inga problem. Blixt i kabel inte heller några problem. EOS 30 har kommit en en ny version med ännu snabbare AF, samt klart förbättrad blixtautomatik (E-TTL II).

Att satsa på en EOS 30v, eller 33v (om man inte vill ha ögonstyrd AF) är nog ett bra val.

Kompletteras med Canons EF-objektiv med USM-motor (den lite dyrare versionen) ger mycket bra prestanda på autofokusen.

T.ex EF 24-85/3.5-4.5 USM och ett 70-200/4L USM.

Det finns liknande modeller hos Nikon, Minolta och Pentax, men Canon ligger långt framme och har mycket bra kompabilitet inom EOS-systemet.

Dessutom är just snabb autofokus ett av Canons kännetecken.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.