Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon eos 30 eller 33?

Produkter
(logga in för att koppla)

camilla

Aktiv medlem
Hej!
Jag funderar på att köpa en ny kamera och den jag funderar på är Eos 30 men jag undrar vad det är för skillnad på den och Eos 33??

Såvitt jag vet är det bara den ögonstyrda fokuseringen som saknas på 33:an, i övrigt är allt lika tror jag.

Ögonstyrd fokusering är ingen livsnödvändig finess i mitt tycke. Men det är klart, plåtar man mycket action, sport och liknande så är ögonstyrning kanske bra.

Okej..
Ja, ögonstyrd fokus är ju inte så himla viktigt i min ögom heller!
Jag var inne på Eos 300 först men.....njaaee, eller?

eos

har själv en 30. men använder sällan ögonstyrningen. lite svårt att hitta rätt fokuspunkter när det blir mörkt eller så är det jag som har snekalibrerat den.

köp en eos30

Jag har en eos30 och tycker ögonstyrningen är guld värd. Skulle inte vilja vara utan det nu. Bara man ser till att kalibrera den rätt så fungerar den perfekt nästan jämt. Du kommer inte ångra dig om du köper en eos30.

Jag har 33 (utan ögonstyrning), ställer man in funktionerna rätt så kan man bläddra mellan punkterna direkt med fuktionsknapparna på bakre ratten, väldigt smidigt, jag hade velat ha 30:an, men då jag har glasögon blev det helt galet efter jag kalibrera den, det hoppa hit och dit, blir tydligen reflexer som gör att det inte fungerar då!

Jag har eos 30, och jag har glasögon. Jag upplevde samma problem som joachim med kalibreringen när jag bar glasögon, men jag upptäckte att om jag kalibrerade den utan glasögon så fungerade den lika bra som när jag bar glasögon. Sen är det ju det som joachim nämner med reflexer. Ögonstyrningen kan bli störd av glasögon som är slipade på ett speciellt sätt. Progressiva glas ska inte vara någon höjdare har jag hört.

Annars tycker jag att du ska satsa på en eos 30/33, båda modellerna är mycket trevliga, men ögonstyrningen är väl en smaksak. Jag har själv aldrig behövt ögonstyrningen, men det beror väl lite på vad man fotar..

Kom ihåg att skaffa vertikalgreppet/batteripacket om du köper en eos 30/33, det är himla mysigt!

/Anders

Kom ihåg att skaffa vertikalgreppet/batteripacket om du köper en eos 30/33, det är himla mysigt!

/Anders [/B][/QUOTE]

Ujuj, vertikalgreppet/batteripacket :rolleyes: ?

Skulle kunna tro att det blir en 30 faktiskt, jippiieee!

Oj, kanske lät lite konstigt.. *ler*
Iallafall så är det väldigt skönt att ha det när man tar stående bilder. Lättare att hålla kameran då vertikalgreppet är försett med egen avtryckare samt exponeringslås.

Sen går det att stoppa vanliga A4 batterier i vertikalgreppet så man slipper nöta på dom dyra cr123 batterierna.

Hehe, lite vertikalgrepp propaganda.. men aa.. tycker det är bra..

Coolt att du bestämt dig för en eos 30. Tror inte du kommer ångra dig!

/Anders

strofse skrev:
Oj, kanske lät lite konstigt.. *ler*
Iallafall så är det väldigt skönt att ha det när man tar stående bilder. Lättare att hålla kameran då vertikalgreppet är försett med egen avtryckare samt exponeringslås.

Sen går det att stoppa vanliga A4 batterier i vertikalgreppet så man slipper nöta på dom dyra cr123 batterierna.

Hehe, lite vertikalgrepp propaganda.. men aa.. tycker det är bra..

Coolt att du bestämt dig för en eos 30. Tror inte du kommer ångra dig!

/Anders

Hehe...det låter som en jättebra grej, tack för att du talade om att det fans! =)
Jo, en eos 30 blir det....:cool:

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar