Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

canon eos 1n eller eos 5?

Produkter
(logga in för att koppla)

sellberg

Medlem
står i beredskap för att köpa ny kamera! men har beslut ångest för om jag skall köpa en
Canon EOS 5, VG-10 motor, Canon objektiv 28-105 mm & Sigma 400 mm APO med filter.
Mellanringar Kenko teleplus 1,5x
och Kenko uniplus 25.
för 6900
eller en eos 1n med booster för 4900?

fotar mycket skidåkning och dylikt? förslag?

tittar man bara på huset så är det inget snack om saken , eos 1 n är så mycket roligare än eos 5 .
Två skilda världar , enligt min mening är eos 5 en bra kamera med bra prestanda, inte mer . gnekar & har sig & känns inte gidigen
, klarar mer än man tror men ändå .
Nu vet jag inte vad sigmaobjektivet har för värde men 6900 låter inte som något klipp tycker jag .

Eos 1n är en enligt min mening ett av de bästa 35 mm kamerahus som finns , en kamera som inger förtroende .

Eos 1n HS är mycket prisvärda idag. Bra köp.

Eos 5 är också en riktigt bra kamera. De största skillnaderna mellan kamerorna är:

- Snabbare följande autofokus med Eos 1 (4,5 b/s mot 3,5b/s). Det gör rätt stor skillnad vid sport.

- Vanliga billiga batterier i en Eos 1N HS (Eos 1N utan motor har samma batteri som Eos 5)

- Bättre blixtexponering med Eos 1N som har tre-zons blixtmätning mot Eos 5 som bara har centrumvägd blixtmätning.

- Eos 1N är uppenbarligen robustare, men Eos 5 är tåligare än vad den känns.

Idag är prisskillnaden mellan Eos 1N och Eos 5 så liten att jag inte skulle tveka och välja 1N.

Se till att skaffa lilla handgreppet till Eos 1N om det inte följer med så att du inte alltid behöver bära runt på den tunga boostern. På en längre vandring är boostern bara idioti.

Det är inte så svårt att få tag på vettiga objektiv. Min kompis har ett billigt 28-135/3,5-4,5 IS USM att sälja. Det är betydligt bättre än ett 28-105/3,5-4,5 USM.

Om man hittar en Eos 3 till rätt pris är det ett bättre köp än Eos 1n eftersom man får E-TTL med 35-zons blixtmätning mot 3-zon, HS-blixt (High Speed synk) och blixtspotmätning.

Man får också möjlighet att använda den nya boostern som är snabbare och har fler kontroller.

45 AF-punkter är också toppen.

Nackdelen är ett lite högre pris. Eos 3 och 1N är lika tåliga mot väta och fukt och slutarna klarar båda 100 000 exponeringen. Men med Eos 3 har du chans att få ett hus med färre exponeringar.

Det finns fler fördelar, men jag tror det räcker med att rabbla upp ovanstående.

En Eos 3 HS för runt 6000 är ett kusligt bra fynd, och inte så ovanligt.

ANNONS