Det finns en hel del "billiga" saker på Ebay. Jag letar just nu efter en beg Canon 1D och har vid sökningar stött på en hel del 1D mkII och 1Ds mkII för utropspriser på $1. Många av dessa annonser skriver att man måste kontakta säljaren innan man bjuder, något jag gjort på en hel del mest för att kolla läget. Då har jag bliviet erbjuden att köpa nya 1Ds mkII 1D mkII tillsammans med L-optik från 16 till 200 mm för de hyffsade priserna av runt $200-400.
Säljarna är alltid artiga och skriver långa utläggande mail om hur ärliga de är. Men de vill ofta sköta affärerna utanför Ebay med diverse obskyra escrow-tjänster. Ofta är det säljare med obskyra namn men med 200-300 omdömen som nästan genomgående är positiva. Antagligen skapade på konstgjord väg genom falska köp mellan en mängd olika konton skapade av samma person. Efter lite sökningar och kollar ser man att samma bilder på kameran återkommer hos flera olika säljare. När en och samma säljare även säljer 3 stycken 1Ds MkII och i alla annonser säger att han/hon säljer kameran pga. felköp så känns det också som man ska ana oråd.
Som Jesper säger så är den enkla regel som gäller på Ebay och liknande ställen att om saken är för billig så finns saken antagligen inte och om du överhuvudtaget får hem något paket så är det troligare att det är en färgglad handduk än en trevlig kamera...
Men visst ibland är det svårt att stå emot att trycka på den där köp knappen och plocka hem en 1Ds mkII, 16-35, 24-70 och ett 70-200 för 3500:-...=)