Annons

Canon EOS 1D Mark II eller 5D

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vill ta ett kliv upp från min superzoomare (Panasonic DMC-FZ50) till en riktig systemkamera. Jag önskar gå in ovanför de billigaste (typ 400D etc.) och står i valet och kvalet mellan en begagnad Canon EOS 1D Mark II eller en Canon EOS 5D. Det lutar år en 5D då lag lockas av den stora sensorn. Tipsa mig gärna so jag vet mer hur jag skall resonera.
/H2

Egna funderingar

MII för sport, fåglar och andra rörliga större djur. Eventuellt också för macro men där föredrar jag ofta en kamera med ännu mindre sensor (typ 30D) pga det extremt korta skärpedjupet med större sensorer.

5D för porträtt, landskap och andra ej rörliga motiv då jag klarar mig med den slöare AF:en och den slöare serietagningen.

Jag har svårt med 5D för dess AF. "bara" 9 punkter är väl "ok" men de sitter väldigt tätt och kan i praktiken inte utnyttjas vid komposition av bilden över hela sökren. Blir att man måste fokusera o komponera om. Vid korta skärpedjup blir det fel fokus och vid kontinuerlig AF fungerar inte alls.

Därför är det just som Tony skriver; 5D är OK för landskap o porträtt (om man inte kör väldigt kort skärpedjup), 1D är en "riktig" kamera! Brutalt exakt och känns säker i alla lägen.

uttalande på praktisk erfarenhet - ej "läst på nätet"

Jag tycker dessutom att 1.3 faktorn i 1D är närmast idealisk om man inte är "vidvinkelfreak". De flesta objektiv hamnar i "sweet spot" map på vinjettering o kantskärpa om man slipper den allra sista biten i kanten.

Tibor skrev:
Vid korta skärpedjup blir det fel fokus och vid kontinuerlig AF fungerar inte alls.

Hej, kan du visa exempel på detta ”problem”?
Kanske min 50 1,4 och 85, 1,8 inte är nog ljusstarka
för jag har aldrig upplevt detta ”problem”.
Det snackas ibland på nätet, men jag upplever att det är ett typiskt pixelpeepersyndrom, mao ett i datorn hittat teoretiskt ”problem”
I mitt arbete som fotograf jobbar jag dagligen med 400D 1D mk3 och 5D.
Jag har aldrig varit med att skärpan blivit fel på grund av att fokuspunkter sitter på fel ställe. När det blir fel så är det i regel pilotfel.

AF punkerna i 5D sitter så tätt att det vid omkomponering efter satt fokus blir ganska stor skillnad (pythagoras sats) mellan uppmätt avstånd och den du faktiskt tar på..
Det märks inte vid 50 eller 85mm men vid längre bränvidder.
T ex om du har 5 meter till motivet och mäter AF punkten 0,5 m "upp" blir avståndet som AF ställer in 5,22 meter. Skärpedjupet med 5D och 200mm bl 2.8 är bara 10 cm....

Med 50mm bl 1.4 har du 85cm skärpedjup. Därför märker du inte detta med så kort brännvidd.
85mm bl 1.8 ger 36 cm skärpedjup och fortf skarpt.

Tibor skrev:
AF punkerna i 5D sitter så tätt att det vid omkomponering efter satt fokus blir ganska stor skillnad (pythagoras sats) mellan uppmätt avstånd och den du faktiskt tar på..
Det märks inte vid 50 eller 85mm men vid längre bränvidder.
T ex om du har 5 meter till motivet och mäter AF punkten 0,5 m "upp" blir avståndet som AF ställer in 5,22 meter. Skärpedjupet med 5D och 200mm bl 2.8 är bara 10 cm....

Med 50mm bl 1.4 har du 85cm skärpedjup. Därför märker du inte detta med så kort brännvidd.
85mm bl 1.8 ger 36 cm skärpedjup och fortf skarpt.

Va? Jag förstår inte hur detta kan vara ett problem. Vid porträtt med så långa brännvidder är det ju inte mycket till omkomponering att tala om. Sen räcker ju faktiskt 5d:s upplösning mer än väl för att köra med mittenpunkten och beskära i eftgerhand.

Jag tror jag förstår hur du tänker Tibor.

Om man jobbar med kort skärpedjup, först fokuserar och därefter komponerar om så ökar risken för att fokus hamnar på fel ställe. Detta gäller ju oavsett brännvidd eftersom skärpedjupet bestäms av bländaren och förstoringsgraden.

Om man då har fokuspunkterna spridda över en större yta i sökaren kan man nyttja de yttre punkterna bättre och därmed slippa komponera om och minskar då risken för felfokus. Så förstod jag ditt resonemang, eller uppfattade jag det fel?

Det som talar lite emot nyttan av dessa spridda punkter vid kort skärpedjup är att det bara är den mittre fokuspunkten som är korsformig och är den som har en mer exakt fokus vid stora bländaröppningar. Det skulle kunna innebära att det du vinner på att slippa komponera om tappar du i exaktheten på fokus.

På 1D MkII vill jag minnas att det finns fler korsformiga fokuspunkter, minns jag rätt?

/Arne

Låter som ett enormt problem för 5D användarna =)

Hur många använder inte mittpunkten för att sen komponera om? Det spelar ingen roll om AF-punkterna är spridda över hela sökaren, de flesta gör det ändå för att det är bekvämt. Jag tyckte i början att de satt tätt på 5D, men sen kom jag på att jag aldrig använde nåt annat än mittpunkten på min 300D och EOS3.

Behöver du ett proffshus med allt vad det innebär (hastighet, väderskydd) så köp den begagnade mk2:an. En 5D är i stort sett en 20D med större sensor och en enorm sökare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar