Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 1D "Classic"

Produkter
(logga in för att koppla)

Syvertsen

Aktiv medlem
Första 1D.

Jag satt och sneglade lite grann på DP och såg när jag läste närmare och närmare att första 1D är typ en ultimat "slit och släng"-kamera, eftersom att den gått ner så mycket i pris nu. Ligger ju en uppe för 2200 spänn, och det är inte sällan man ser dem för kring 3000.

Är det någon här som har/har haft en 1D Mark I och råkar ha kvar lite gamla RAW-filer från den? Jag skulle tycka att det var bra mycket roligare att ha en sån här rackare som extrakamera än min nuvarande 30D på vilken jag inte tål layouten för jag har vant mig vid 1D Mark III.

Om någon har lite gamla 1D-filer att skicka mig skulle jag bli skitglad. Min mailadress är isf [email protected], och om någon råkar ha mer tur än mig på google och hittar testfiler man kan ladda ner någonstans vore det också guld.

Eller bara lite åsikter om kameran. Kul att höra vad ni som har haft dem tycker - anmärkningar osv. på hur den står sig stilistiskt mot de nyare billigare varianterna. Jag skiter totalt i upplösningen, 4,1mpx, 1,4mpx eller 14,4mpx kvittar helt. Detta är för att ha en rolig extra kamera som jag inte behöver vara lika rädd om bara. Och 1-serien är ju byggda som vapen allihopa, så det passar sig rätt bra.

Berätta lite, ni som haft dessa. :)

Jag skulle tycka att det var bra mycket roligare att ha en sån här rackare som extrakamera än min nuvarande 30D på vilken jag inte tål layouten för jag har vant mig vid 1D Mark III.

Tänk dock på att hanteringen är kraftigt förändrad på 1D Mk3, tidigare gällde bland annat att du måste hålla ned två knappar för att aktivera önskad funktion. Så risken är att du blir irriterad över olikheterna i vilket fall.

Men inte är 1D svåranvänd? Jag anser att den är rätt logisk (men har iofs aldig kört mkIII).

Gamla 1D är kass vid höga ISO, bra af, drar sjukt mycket ström, blir knepig vid överexponering, ger som standard bleka bilder, klarar inte stora minneskort.

Har motvilligt fått använda den gamla 1D på jobbet när mark IIorna varit slut. Är väl en ok kamera förutom på några punter. Först och främst är fägerna hemska. Vet inte hur de är i RAW eftersom vi bara kör JPG på jobbet. Vitbalansen i allämnhet är kass särkiskilt auto. Och tro inte på vad du ser på skärmen. Den är hur blå som helst. Och sedan det värsta. I motljus blir det någon slags hämsk effekt. Det är som om pixlarna ger upp och går hem om det blir för mycket ljus. Det blir inte utbränt, det blir som en pixlig reva. Vet inte om någon annan kan förklara det bättre.

Jag köpte en eos 1D på Mattssons foto i Lund för exakt en vecka sedan. Har inte använt den så mycket, men jag tycker den funkar utmärkt iaf! 3000kr, och den har bara gått 15k exponeringar + sex månaders garanti eftersom den är köpt i butik.

Visst, den är inte jättebra på höga iso, men det är å andra sidan inte min gamla kamera heller (eos 300d), och minskningen i upplösning (4,1 vs 6,3) var inte så farlig heller. Den är väldigt mycket snabbare än min 300d, både AF och seriebildtagning. Testade att fota innebandy med den i söndags och det gick helt ok med en 85 1.8 och iso 800. Har skrivit lite i min blogg och där finns några bilder (dock inte originalupplösning) http://sebastianskarp.wordpress.com

Men hur som helst, ställer man inte alltför höga krav på bildkvallité så är det en rolig kamera!

Jo, vist sysn det att den är från en 1D, bilderna innomhus har den karaktäristiska gula tonerna. Särskilt på huden. Kom ihåg att inte få med en för stark ljuskälla i bilen bara, då är de bara att slänga.

Jo visst är bilderna kanske lite gula, och en nyare kamera hade antagligen fixat ljuset bättre, men det går ju iaf till viss del justera i raw-konverteringen. Dessutom var ljuset väldigt gult i hallen så det vore ju konstigt om inte bilderna också var lite gula. Att autovitbalanseringen inte är särskillt bra har jag märkt, men igen, går ju fixa till ganska lätt.

Detdär med att bilderna "går i sönder" med en stark ljuskälla låter intressant, får testa och se om jag kan återskapa problemet. Har varit med om något som låter som detta med min 300D en gång i motljus (solen) där hela bilden fick nåt konstigt mönster som jag inte vet hur jag ska beskriva. Har dock bara upplevt det en eller två gånger.

Okej, jag testade ta en bild rakt mot solen, och ja... bilden går sönder, men åtminstone bara runt solen. Resten av bilden klarade sig fint (till skillnad mot bilden jag pratade om en 300D där hela bilden "sprack" på nåt konstigt vis).

Bilagor

• 7E0F5978.jpg
    7E0F5978.jpg
    8.5 KB · Visningar: 373
Okej, jag testade ta en bild rakt mot solen, och ja... bilden går sönder, men åtminstone bara runt solen. Resten av bilden klarade sig fint (till skillnad mot bilden jag pratade om en 300D där hela bilden "sprack" på nåt konstigt vis).

Coolt! Ser ju ut som ett UFO. Jag är mer van vid att man lagt solen i kanten eller strax utanför vilket gör en spricka som pekar in i bilden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar