Annons

Canon EOS 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

Jalle.VR

Ny medlem
Tjenare!
Jag har en fråga angånden Canon EOS 10D.
Tycker ni att jag ska köpa den?
Den är från förra året, alla orginaldelar+ 1GB CF-kort (microdrive). Han vill ha den för 3900kr, är det värt de?

Tack för svar Mvh Jakob Österström!

Bilagor

• 9048863186.jpg
    9048863186.jpg
    60.8 KB · Visningar: 479
rejäl!

10D är fortfarande en mycket bra kamera. Rejäl och hållbar i metall. Många anser den tom vara bättre i handen än t ex 20D.

ISO upp till 3200, 7 AF punkter är bra "prestanda". Samtidig RAW och JPG.
Läs här:
http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/10d.html

Om den verkligen bara är från förra ? (2005 antar jag..) året (måsta i så fall vara bland de sista 10D som såldes) och inte är "tokkörd" (kostar multum att byta slutare) så är priset OK.

Microdrive drar batteri, men du får ett bra 1GB CF kort idag för 375 kronor.. och 2GB för ytterligare 300.-
Då kan du köra 300 bilder i RAW på ett kort.

Alternativet är ett 350D hus för ca 1000 kronor mer. Sämre "känsla" men bättre kvalitet på den färdiga bilden.

Läs recensioner här på FS och även kamera sajterna i USA.

Senast ändrad:
Har själv en 10D och är nöjd med den. Fördelarna finns beskrivna ovan...
Enda nackdelarna mot en nyare kamera är att den är lite långsam i uppstart (dryga 2 sek tills du kan ta första kortet) och att den inte tar EF-S objektiv.

Är priset och skicket bra så är det en bra kamera!

/Johan

Håller med ovanstående. Hade själv en 10D tills i somras. Som sagt är det en kamera som känns gedigen och har bra "hantering", dvs jag tycker knappar och funktioner är "proffsiga" på nå't sätt. Det går också att ta väldigt bra bilder med 10:an, jag har förstorat upp till 40*60 med bra resultat (med viss efterbehandling i datorn, förståss).

Nackdelarna är dels att det är mer brus på höra ISO än med de mer moderna kamerorna, speciellt upplevde jag bandning (strukturerat rutmönstrat brus) som jobbigt ibland från ISO 400 och upp, men framförallt 800 och upp.

Sedan är kameran för seg om man fotar RAW och utnyttjar seriebildstagning. Själva bildfrekvensen räcker väl ofta till, men det är för liten buffert och framför allt alldeles för seg skrivning till minneskortet. Det är i princip ingen man inte kan "jobba runt" med lite planering, men jag tröttnade till slut på den långsamma skrivningen.

Sedan tyckte jag att AF-prestanda inte var riktigt bra vid rörliga motiv. Ibland satt skärpan och ibland inte. Inkonsistent, helt enkelt. Möjligen skulle detta blivit bättre på mitt hur om jag lämnat in det för AF-kalibrering och möjligen gör jag en orättvis jämförelse eftersom jag nu har ett 1DII-hus.

Med som sagt, helhetsintrycket tycker jag fortfarande är bra med 10D och för pengarna är det nog inte lätt att hitta bättre prestanda och känsla. Jag tror inte heller prisfallet på begagnade 10D kommer vara så stort framöver (räknat i rena pengar) så om du i framtiden vill uppgradera så gör du troligen en mindre "förlust" om du köper 10D nu än om du t ex köper en 30D. Gissningsvis kommer en 10:a inte "kosta" dig mer än 1000 kr/år (förutsatt att detn inte behöver repareras). Du kommer lära dig mycket om vad du gillar och inte gillar på en kamera med en 10D som du kan ha användning av när du (förr eller senare) uppgraderar. Ett billigt och bra insteg, alltså.

Sedan kan jag inte säga om 3900 är bra eller dåligt pris. Det beror helt på skicket. Jag har för mig jag sålde min (med batterigrepp och 3 extra batterier+ ett enkelt objektiv) för 4500, så kanske kan man pruta lite på 3900, men det är ju som vanligt en fråga om tillgång och efterfrågan.

Bussmicke skrev:
Möjligt, 20D kom väl mot slutet av 2005, eller?

Nja, den kom nog 2004 om jag minns rätt. Jag köpte min i februari 2005.

Men det utesluter ju inte att en 10D kunnat ligga kvar på hyllan hos någon mindre fotohandlare. Borde ju gå att kolla upp mha serienummer eller något i den stilen.

Tack

Tja igen!
Tänkte bara säga Tack för alla svar!
Kommer nog komma till stor nytta!

Tack ännu en gång Mvh Jakob Österström!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar