Annons

Canon eos 10d

Produkter
(logga in för att koppla)

Betacam_SP

Aktiv medlem
Jag hittade ett privärt objektiv på Tradera, jag fick även med ett 10d kamerahus.
Jag hade inte några höga förväntningar på vad den kameran levererar, men den var faktiskt riktigt hygglig.
Jag har planer på att börja använda den seriöst.
Någon mer här som använder gamla kamerahus?
 
Notera att EF-S inte passar på 10D, vilket kan vara lite av en svaghet.

Det finns en retrodigitalkameragrupp också, så lyckas du få med dig några till kanske det kan bli bättre fart i den.

Jag har ingen "godkänd" kamera enligt reglerna förrän nästa år, om jag inte köper något förstås.
 
 
Jag hittade ett privärt objektiv på Tradera, jag fick även med ett 10d kamerahus.
Jag hade inte några höga förväntningar på vad den kameran levererar, men den var faktiskt riktigt hygglig.
Jag har planer på att börja använda den seriöst.
Någon mer här som använder gamla kamerahus?

Jag köpte faktiskt en 10 D för några månader sedan.

Har inte använt den så mycket än, men det lilla jag sett den skapa, är jag mer än nöjd med.
Den går förstås inte att jämför med en modern kamera, men för att vara så pass gammal så är dem väldigt fin.
 
Jag köpte faktiskt en 10 D för några månader sedan.

Har inte använt den så mycket än, men det lilla jag sett den skapa, är jag mer än nöjd med.
Den går förstås inte att jämför med en modern kamera, men för att vara så pass gammal så är dem väldigt fin.
Precis, så känner jag också.

Jag gillar den stilen som bilderna levererar.
 
Jag hittade ett privärt objektiv på Tradera, jag fick även med ett 10d kamerahus.
Jag hade inte några höga förväntningar på vad den kameran levererar, men den var faktiskt riktigt hygglig.
Jag har planer på att börja använda den seriöst.
Någon mer här som använder gamla kamerahus?

Rent bildmässigt är det ju inget problem att använda äldre kameror, det är ju ändå objektivet som är det viktigaste sett till bildkvalité. Det som främst är sämre är ju upplösningen, bruset på högre ISO och det dynamiska omfånget. Sen har de ju heller såklart inte lika bra AF eller snabb seriebildstagning som modernare kameror.
Men så länge man fotar på bas-ISO och använder bra objektiv och inte behöver väldigt snabb och precis AF så kan man ju få precis lika fina bilder med ett äldre kamerahus som ett nyare.
 
Senast ändrad:
Rent bildmässigt är det ju inget problem att använda äldre kameror, det är ju ändå objektivet som är det viktigaste sett till bildkvalité. Det som främst är sämre är ju upplösningen, bruset på högre ISO och det dynamiska omfånget. Sen har de ju heller såklart inte lika bra AF eller snabb seriebildstagning som modernare kameror.
Men så länge man fotar på bas-ISO och använder bra objektiv och inte behöver väldigt snabb och precis AF så kan man ju få precis lika fina bilder med ett äldre kamerahus som ett nyare.
Min 10D fungerar utmärkt upp till ISO 400. Fina "krämiga" färger. Tar lång tid att starta och är seg i bps . AF är helt ok men självklart inget för sport eller fåglar... ķul med en kamera som inte är värd något men ändå levererar så bra.
 
Faktum är ju att kameran är exakt lika bra som när detta skrevs 2003 ;)

 
Tog några bilder idag med Sigma 40mm ART. 10D hänger med fint....
ISO100 100% crop
ISO 400 100% crop
ISO1600 100% crop
 

Bilagor

  • CRW_6765-2.jpg
    CRW_6765-2.jpg
    519.6 KB · Visningar: 52
  • CRW_6767-2.jpg
    CRW_6767-2.jpg
    569.7 KB · Visningar: 43
  • CRW_6769-2.jpg
    CRW_6769-2.jpg
    663.5 KB · Visningar: 43
Bara på kul; samma med R5. 20 år och "massor" skillnad i pris (i nuvärde. Nypris är nog endast dubbla priset).
 

Bilagor

  • 9E9A4121.jpg
    9E9A4121.jpg
    412.4 KB · Visningar: 29
  • 9E9A4123.jpg
    9E9A4123.jpg
    455.4 KB · Visningar: 32
  • 9E9A4125.jpg
    9E9A4125.jpg
    498.6 KB · Visningar: 27
Faktum är ju att kameran är exakt lika bra som när detta skrevs 2003 ;)
Nja, man tenderar att beskriva någonting relativt annat av liknande slag, som finns att tillgå. Alltså jämförde man inte med en 90D på den tiden, man jämförde med närmaste föregångare och vad konkurrenterna hade då. Det gör att omdömet very good på den tiden inte är värt lika mycket som idag.
 
Nja, man tenderar att beskriva någonting relativt annat av liknande slag, som finns att tillgå. Alltså jämförde man inte med en 90D på den tiden, man jämförde med närmaste föregångare och vad konkurrenterna hade då. Det gör att omdömet very good på den tiden inte är värt lika mycket som idag.
Såklart har referensramar och krav förskjutits men bilderna den tar idag är inte sämre än de som den tog 2003 :)
 
Jag tänkte kolla med er.
Min 10d har börjat bete sig lite underligt. Vissa gånger när bilden är exponerad så precis efter exponeringen så blir sökaren mycket mörkare, men man ser fortfarande en bild i sökaren. Sen om jag trycker på avtryckaren en gång så klickar det till och bilden blir ljus igen. För mig känns det som att det är spegeln som låser sig? Kan det vara så? Hade det varit slutaren så skulle ju bilden ha blivit konstigt exponerad, men så är inte fallet.. Eller har jag fel? Error 99 brukar komma upp ibland också.
 
Jag tänkte kolla med er.
Min 10d har börjat bete sig lite underligt. Vissa gånger när bilden är exponerad så precis efter exponeringen så blir sökaren mycket mörkare, men man ser fortfarande en bild i sökaren. Sen om jag trycker på avtryckaren en gång så klickar det till och bilden blir ljus igen. För mig känns det som att det är spegeln som låser sig? Kan det vara så? Hade det varit slutaren så skulle ju bilden ha blivit konstigt exponerad, men så är inte fallet.. Eller har jag fel? Error 99 brukar komma upp ibland också.

Vad det beror på kan vara en annan fråga, men jag tycker mer att själva symptomet med mörk bild låter som ett nedbländat objektiv. Titta framifrån när det händer så bör du se vad bländaren gör.

Är själva spegeln uppfälld går det inte att se något alls och är den delvis nere bör du inte få en korrekt bild, men mörk bild, i sökaren.
 
Titta i objektivet. Du kan föröva med knappen på framsidan av kameran under objektivfästet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.