Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 10D eller Nikon D100?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik Sirsjö

Ny medlem
Hej!
Kommer snart att köpa ny digitalsystemkamera.
Men är dock lite osäker på vilken modell, 10D eller D100. Önskar därför att få lite hjälp på traven inför mitt köp.
Mvh
Fredrik
 
Jag har själv en 10D men så köpte jag den för att jag redan har Canon objektiv men jag har också förstått att den är ett strå vassare Än D100.

Nikon har en nyare d2H tror jag den heter som ska vara bra men mera pengar.
 
D2H är en sportkamera (höghastighets) med lägre upplösning än D100 och drygt dubbla priset.
 
Jag ska inte säga emot men som jag har uppfattat det så har den mindre pixlar på papper men bilderna har ändå mycket hög kvalitet pga något nytt som jag inte är insatt i. Något med efektiv pixels?

Hur som helst jag är nöjd med min Canon. Har publiserade bilder som är fullsidor som är tagna med 10D.
 
Thomas Gustafson skrev:
Jag ska inte säga emot men som jag har uppfattat det så har den mindre pixlar på papper men bilderna har ändå mycket hög kvalitet pga något nytt som jag inte är insatt i. Något med efektiv pixels?

Om den har hög bildkvalitet eller inte finns det många olika åsikter om..en del har sågat den kameran rätt hårt.

Men att den har lägre upplösning än D100 är det ingen tvekan om.

D2H har 4 miljoner effektiva pixlar medans D100 har 6 miljoner effektiva pixlar.
 
sagan skrev:
Om den har hög bildkvalitet eller inte finns det många olika åsikter om..en del har sågat den kameran rätt hårt.

Men att den har lägre upplösning än D100 är det ingen tvekan om.

D2H har 4 miljoner effektiva pixlar medans D100 har 6.1 miljoner effektiva pixlar.

Visst, har D100 ett antal pixlar mer, men det som talar för D2h:s föredel är; bättre firmware, antal bilder per sek o så samt en autofokus som är grym. Ett verktyg i min smak, otvetydligt. Har testat D100 mot D2h när jag plåtat sport. Men skulle välja D100 om jag bara plåtade i studion eller featurebilder!

Köp D70 eller Canon D10, bra kameror båda två!

Ilkka
 
Självklart, D2H är ju en utpräglad sportkamera (precis som jag skrev).

Hur vet du att D70 är en bra kamera?
Det är den säkert, men svårt att säga när det inte finns några tester menar jag.
 
sagan skrev:
Självklart, D2H är ju en utpräglad sportkamera (precis som jag skrev).

Hur vet du att D70 är en bra kamera?
Det är den säkert, men svårt att säga när det inte finns några tester menar jag.

jag vet inte om D70:an är en bra kamera, det är bara ett antagande som jag gör. Grundat på de förhandstester som jag har fått ta del av från mina fotografkollegor som betatestat modellen.
Men när D10:an släpptes,var det väl också oklart om den var så bra som den är, eller?
Och om D2h, sport eller inte sport. En snabb rackare är det i alla fall. Perfekt för en pressfotograf som bevakar allt som vi ibland gör!! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.