Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon eos 1000D

Produkter
(logga in för att koppla)

miljaamanda

Medlem
hejsan!

jag ska köpa en canon eos 1000D och undrar vad för objektiv man ska köpa till om man vill fota småsaker väldigt nära så att man får bra skärpa osv? =)
 
Då ska man ha ett så kallad makro-objektiv.

Var dock uppmärksam, för objektivtillverkare har en tendens att märka ett objektiv som makro bara för att närgränsen (närmaste avstånd som ett objektiv kan fokusera på ett föremål) är mycket mindre än vanligt.

Ett "riktigt" makro-objektiv skulle jag vilja säga är ett sådant som har en avbildningsskala på 1:1 (eller mer). En avbildningsskala på 1:1 betyder helt enkelt att ett föremål avbildas på bildsensorn i verklig storlek (så en 10-krona kommer alltså att ungefär täcka hela din bildsensor från vänster till höger kant och hela din 3888x2592 pixel stora bild kommer alltså bara att bestå av 10-kronan).

Det finns en del bra makro-objektiv, vilket du väljer avgörs mest av tillgänglig budget och användningsområde.

Brännvidd : Ju längre brännvidd, desto längre ifrån kan du vara föremålet (en stor fördel om det är levande djur då det är mindre risk att man "skrämmer" dem). Men längre brännvidd är också dyrare.

Intern/Extern fokusering : Många objektiv som inte har intern fokusering kan växa rejält när man fokuserar vilket kan minska den effektiva närgränsen (har de intern fokusering ändras inte de yttre måtten vid fokusering).

Bildstabilisator : Är bra att ha om man är mer ute på fält och fotograferar, speciellt om man har en lång brännvidd. Har man däremot kameran+objektivet riggat i ett stativ försvinner ju behovet.

Autofokus : I princip samma som ovan, en snabb och exakt autofokus är en klar fördel om man är mer ute i fält, men mindre viktigt om man kör mer med statisk riggning.

Här är lite exempel på makro-objektiv (men det finns fler)...

Sigma 105mm f/2.8 EX DG OS HSM
Pris : 8000 SEK

Canon EF 100mm f/2.8 L IS USM
Pris : 8900 SEK

Canon EF 100mm f/2.8 USM
Pris : 5500 SEK

Tamron 90mm f/2.8 SP AF Di
Pris : 4500 SEK

Sigma 70mm f/2.8 EX DG
Pris : 3900 SEK

Tamron 60mm f/2 SP DiII
Pris : 3800 SEK

Canon EF-S 60mm f/2.8 USM
Pris : 3700 SEK

Sigma 50mm f/2.8 EX DG
Pris : 2700 SEK
 
Men i ditt fall, om du är nybörjare, är det säkert fullt tillräckligt med en billigare zoom med tillägget macro, t ex någon av Sigmas varianter.
 
Göm inte mellanringen EF12 som kostar runt 700-800 SEK. Den är ett bra lågprisalternativ till makroobjektiv.
Nackdel ibland kan vara att man använder den på ett rätt vinkligt objektiv så man kommer får nära frontlinsen och har svårt med ljuset. Men använder man den i teleläge på en normalzoom, eller på ett kortare telezoom fungerar det väldigt bra innan man blir riktigt varm i kläderna och vill köpa ett makroobjektiv.
 
hejsan!

jag ska köpa en canon eos 1000D och undrar vad för objektiv man ska köpa till om man vill fota småsaker väldigt nära så att man får bra skärpa osv? =)
Makroobjektiv är tyvärr ganska dyra, förmodligen dyrare än den kamera du planerar köpa :)

Men objektiv kan man ha kvar länge, även om man byter kamera. Jag är mycket nöjd med mitt Canon EF 100/2,8 USM Macro 1:1 som går att få tag på för 5000 kronor. Henrik-J har listat några bra alternativ. Några tankar från min sida (från en oerfaren man :) )

- Välj gärna ett objektiv med brännvidd 70 - 100

- Väljer du ett makroobjektiv med lång brännvidd, t.ex. 150 mm måste du förmodligen ha stativ för att inte få skakningsoskärpa.

- Väljer du ett objektiv med kort brännvidd t.ex. 50 mm finns risken att du måste krypa så nära motivet att det blir skuggat eller du skrämmer livet ur de insekter du vill fotografera.

- Tänk också på att om du köper ett makroobjektiv så har du också ett utmärkt porträttobjektiv som ger skarpa porträtt med trevlig bakgrundsoskärpa.

- Om det inte är en prisfråga så välj gärna ett makroobjektiv som har intern fokusering och en omställninsknapp för autofokusen om du vill fota på nära eller långt håll. Om du kryper nära objektivet är det onödigt att autofokusen letat i området för långt avstånd. Canonobjektivet jag har har båda dessa funktioner samt snabb autofokus.

Sigma 70 mm f2,8 är ett populärt objektiv. Bland de billigare men har inte intern fokusering. Det betyder att objektivet varierar i storlek när det fokuserar. Men vad tusan, det är ett bra objektiv som ger bra bilder :)
 
Förlåt för OfT, men varför skall du köpa en 1000D när 1100D finns ute?

Jag skulle satsa på en tamron 90 2.8 eller en 50mm 1.8 med mellanringar om du har en riktigt snäv budget.
 
jag har inte råd med en splitterny kamera, därför köper jag begagnat från blocket och det finns inga 1100D där så :) okej!
 
hittat ett objektiv till hyffsat bra pris, men är det något att ha när de är så billigt? Sigma Objektiv Macro 70-300mm från elgiganten
 
Det jag snappat upp är att detta objektiv ska vara ett prisvärt nybörjarobjektiv.

Och det har en makro-funktion (max 1:2 förstoring vad jag kunde läsa mig till). Men du får inte den skärpa som ett dedikerat makro-objektiv ger. Men å andra sidan så kanske det är bättre att börja med något enklare och känna på om detta är ett område man vill gå vidare inom eller släppa.

Nackdelarna (det finns alltid några med lite billigare objektiv) verkar vara att autofokus är lite långsam och osäker, samt att det är oskarpt vid lite längre brännvidder (och ute i kanterna av bilderna).
Det har heller inte någon bildstabilisator så om man ska ta bilder på 300mm så kräver det bra ljus - i princip normalt dagsljus (speciellt på en Canon 1000D där ISO800 är egentligen "smärtgränsen").

Men samtidigt ska man ha priset i åtanke och då får det nog klassas som ett prisvärt nybörjarobjektiv.
 
behöver nu hjälp med en annan sak hehe.. då jag trycker ner avtryckaren halvvägs börjar det blixtra, hur får man bort det att det bara blixtrar när jag tryckt ner knappen helt?

tacksam för svar
 
Blixtrandet är Canon's hjälpbelysning för autofokus (den använder sig av den inbyggda blixten för detta).

Du kan stänga av detta genom att gå in i "Menu", välj "Custom Functions" och leta upp något som heter i stil med "AF-assistant beam firing" och välj "Disable".

Det här var hur man gör på en 450D, men 1000D bör vara väldigt snarlik. Tänk på att i full automatik - läget (gröna rutan) så ignorerar kameran dessa inställningar och blinkar på ändåså.
 
åh, de funkade! tack så mycket!
ganska störande när man ska ta kort på folk så börjar dem blinka innan man tagit kortet, hehe
 
nja de funkade bara i P-läget, blixtrar fortfarande när man har porträtt osv :/
update - iofs bara när man zoomar riktigt nära
 
Sant, märkte det själv nyss (glömde bort dessa då jag inte använder aldrig dessa förvalsprogram särskilt mycket). Men på P/Tv/Av/M ska det vara borta.

Av är egentligen lika enkelt att använda och kanske bättre vid porträttfotografering då man själv får bestämma skärpedjupet. Allt annat tar ju fortfarande kameran hand om. Enda skillnaden är att kameran har lite annorlunda inställningar med avseende på kontrast/skärpa/färgmättning i den sparade JPG-bilden (som kameran tycker passar ett porträtt-fotografi). Fast du kan själv välja att använda denn Picture Style.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.