hejsan!
jag ska köpa en canon eos 1000D och undrar vad för objektiv man ska köpa till om man vill fota småsaker väldigt nära så att man får bra skärpa osv? =)
Makroobjektiv är tyvärr ganska dyra, förmodligen dyrare än den kamera du planerar köpa
Men objektiv kan man ha kvar länge, även om man byter kamera. Jag är mycket nöjd med mitt Canon EF 100/2,8 USM Macro 1:1 som går att få tag på för 5000 kronor. Henrik-J har listat några bra alternativ. Några tankar från min sida (från en oerfaren man
)
- Välj gärna ett objektiv med brännvidd 70 - 100
- Väljer du ett makroobjektiv med lång brännvidd, t.ex. 150 mm måste du förmodligen ha stativ för att inte få skakningsoskärpa.
- Väljer du ett objektiv med kort brännvidd t.ex. 50 mm finns risken att du måste krypa så nära motivet att det blir skuggat eller du skrämmer livet ur de insekter du vill fotografera.
- Tänk också på att om du köper ett makroobjektiv så har du också ett utmärkt porträttobjektiv som ger skarpa porträtt med trevlig bakgrundsoskärpa.
- Om det inte är en prisfråga så välj gärna ett makroobjektiv som har intern fokusering och en omställninsknapp för autofokusen om du vill fota på nära eller långt håll. Om du kryper nära objektivet är det onödigt att autofokusen letat i området för långt avstånd. Canonobjektivet jag har har båda dessa funktioner samt snabb autofokus.
Sigma 70 mm f2,8 är ett populärt objektiv. Bland de billigare men har inte intern fokusering. Det betyder att objektivet varierar i storlek när det fokuserar. Men vad tusan, det är ett bra objektiv som ger bra bilder