Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 1000D vs 1300D

Produkter
(logga in för att koppla)

fringie

Aktiv medlem
På jobbet så har vi en Canon EOS 1000D som används tillsammans med en dator för fotografering av personal in vid tjänstekortstillverkning.

För att kunna vara lite effektivare med två som fotograferar så beställdes en kamera till.
Då 1000D räckte till gott och väl så beställdes efterföljaren 1300D.

Nu verkar den inte fungera som den ska med usb-kabel kopplad till datorn.

Leverantören av systemet för framställning av tjänstekort hänvisar till att kameran nog saknar stöd för styrning och foto via dator.

Tycker det låter konstigt om Canon tagit bort den funktionen i EOS 1300D kontra 1000D?
Eller går det och hur ska kameran vara inställd isåfall för att tillåta styrning från datorn? Någon form av Live CAM Mode?

Har inte kamerorna och systemet där jag sitter så jag kan testa utan det är en kollega som ställde frågan till mig och jag tänkte att den samlade kameraexpertisen på Fotosidan säkert har svar på det. :)

Orsaker till att man inte kan använda 1300D via dator:

1. [Wi-Fi/NFC] is set to [Enable] 2. The camera is not properly connected to the computer with the USB cable 3. The camera is not recognized by EOS Utility 4. CameraWindow is being used 5. The camera is not recognized by Windows OS

Orsaker till att man inte kan använda 1300D via dator:

1. [Wi-Fi/NFC] is set to [Enable] 2. The camera is not properly connected to the computer with the USB cable 3. The camera is not recognized by EOS Utility 4. CameraWindow is being used 5. The camera is not recognized by Windows OS

Så i teorin så har den stöd och det borde det fungera om man inte råkat satt Wi-Fi/NFC till Enable tex?

Är programmet som följde med i kartongen till 1300D installerade, eller senaste EOS Utility uppdaterat? Om ni använder programmet för 1000D så har det programmet förmodligen inte support för den nya kameran.
/Lars

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar