Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon eos 1000D och blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

sanced

Ny medlem
Hej!

Jag har en canon eos 1000d och har fått en äldre blixt av typ twin ap808ass. I kameran kan jag ställa in extern blixt men endast canons egna blixtrar. Är det någon som vet hur jag kopplar en extern blixt som inte är canons egna eller går detta inte?

Man brukar avråda från att använda äldre blixtar direkt på kamerahuset då dessa kan ge massor av spänning ner i blixtskon när denna avfyras.
Om man bortser från detta potentialla problem så borde blixten gå att använda genom att bara sätta den i blixtskon.
Kamerahusets meny för extern blixt är för att kunna göra blixtinställningar direkt i kamerahuset, något som bara fungerar på nyare kompatibla blixtar.

Köp en billig radiosändare/mottagare för blixtar så bör du kunna använda den och slippa problem som några hunra volt ner i blixtskon potentiellt kan orsaka.

ANNONS