Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 1000D - Busy

Produkter
(logga in för att koppla)

William Spiik

Aktiv medlem
Hejsan!

Ibland när jag ska fotografera i mörker (eller om jag ska fota något väldigt nära) med min Canon EOS 1000D så kommer det fram en ruta där det står "Busy" och det går inte att knäppa.

Har tänkt på det där och undrat om det är rätt, man borde ju kunna tvinga kameran att ta bilden tycker man.

Och sedan läste jag detta från Fotoguiden.se - Citerat från Fotoguiden
"Med version 1.0.6 av mjukvaran till Canon Eos 1000D fixas två fel. Felen som åtgärdas med den nya mjukvaran är:

- Vissa kameror kan råka ut för att skärmen fungerar och slutaren inte kan utlösas samt att meddelandet "busy" visas i sökaren."

Och det är ju just det som är mitt problem(?), det kommer fram Busy. Och sedan hänvisade dom oss till att klicka in på denna länk för att ladda ner den nya mjukvaran : http://web.canon.jp/imaging/eosd/firm-e/eosdigital5/firmware.html


Och jag kan knappt någon Engelska och förstod väldigt lite av texten, så kan någon noggrant förklara hur man ska göra på Svenska?

MVH
 
Hämta filen, lägg den på minneskortet, uppdatera via kamerans menyval för firmware.

Behöver du det mer detaljerat än så?
 
Vilken del är det du inte förstår?
Hämta ny firmware på nätet?
Flytta den på rätt sätt till minneskortet?
Installera den i kameran?
 
Vilken del är det du inte förstår?
Hämta ny firmware på nätet?
Flytta den på rätt sätt till minneskortet?
Installera den i kameran?

Firmware?
Hur flyttar jag den på rätt sätt till minneskortet?
Hur installerar jag den?

Vad är det du inte förstår, jag förstår inte Engelska och jag är även amatör vid kameror.
 
Innan du börjar bör du se till att batteriet är väl laddat så det inte fallerar under uppdateringen, stäng inte av kameran under uppdateringen, rör inga knappar på kameran under uppdateringen, förutom då förstås när uppdateringen uppmanar dig att konfirmera något.

Hämta firmware (inbyggt program):
http://web.canon.jp/imaging/eosd/firm-e/eosdigital5/firmware.html

Gå till nederst på sidan där det är en knapp som det står "I Agree", klicka på den.

När du kommer till nästa sida välj den fil som överensstämmer med din dator, Windows eller Mac.

Firmware Update Version 1.0.6 (for Windows extraction)
Firmware Update Version 1.0.6 (for Mac OS X extraction)

Klicka och välj att spara filen i någon mapp, lämpligen på skrivbordet.

Dubbelklicka på den sparade "e6kr5106.exe" filen (på Windows, på Mac "e6kr5106.dmg") och den packar upp sig till en fil som heter "e6kr5106.fir".

Formatera ditt minneskort i kameran (alla bilder på kortet raderas), formatering finns på första gula menyn med en verktygssymbol.

Stäng av kameran, ta ut minneskortet och sätt det i en kortläsare, leta reda på kortet på datorn om kopiera "e6kr5106.fir" till rot-katalogen på kortet, dvs du skall inte gå in i någon mapp på kortet. Enklast är att ha "e6kr5106.fir" på skrivbordet och dra filen till kortet.

Stäng av kortläsaren på datorn för säker urtagning av kortet från datorn.

Sätt i kortet i kameran, sätt igång kameran, gå in i menysystemet och välj den tredje gula menyn med en verktygssymbol där finns "firmware" menyn, välj denna och följ instruktionerna.
 
Vad är det du inte förstår, jag förstår inte Engelska och jag är även amatör vid kameror.

Snyggt William! Du visade just att mognad inte har ett dugg med fysisk ålder att göra. Jag var tvungen att titta i presentationerna för att se vem som haft fyra gånger så lång tid på sig att lära sig kommunicera.

Hoppas du får hjälp med att uppdatera kameran.
 
Innan du börjar bör du se till att batteriet är väl laddat så det inte fallerar under uppdateringen, stäng inte av kameran under uppdateringen, rör inga knappar på kameran under uppdateringen, förutom då förstås när uppdateringen uppmanar dig att konfirmera något.

Hämta firmware (inbyggt program):
http://web.canon.jp/imaging/eosd/firm-e/eosdigital5/firmware.html

Gå till nederst på sidan där det är en knapp som det står "I Agree", klicka på den.

När du kommer till nästa sida välj den fil som överensstämmer med din dator, Windows eller Mac.

Firmware Update Version 1.0.6 (for Windows extraction)
Firmware Update Version 1.0.6 (for Mac OS X extraction)

Klicka och välj att spara filen i någon mapp, lämpligen på skrivbordet.

Dubbelklicka på den sparade "e6kr5106.exe" filen (på Windows, på Mac "e6kr5106.dmg") och den packar upp sig till en fil som heter "e6kr5106.fir".

Formatera ditt minneskort i kameran (alla bilder på kortet raderas), formatering finns på första gula menyn med en verktygssymbol.

Stäng av kameran, ta ut minneskortet och sätt det i en kortläsare, leta reda på kortet på datorn om kopiera "e6kr5106.fir" till rot-katalogen på kortet, dvs du skall inte gå in i någon mapp på kortet. Enklast är att ha "e6kr5106.fir" på skrivbordet och dra filen till kortet.

Stäng av kortläsaren på datorn för säker urtagning av kortet från datorn.

Sätt i kortet i kameran, sätt igång kameran, gå in i menysystemet och välj den tredje gula menyn med en verktygssymbol där finns "firmware" menyn, välj denna och följ instruktionerna.

Tack för att du orkar ta dej tiden att hjälpa mig. Dock är min fråga, vad är en kortläsare?

Ska testa mej på detta imorgon när jag har tid via din mini-guide, tack igen. Kanske blir fler frågor imorgon.
 
En kortläsare är t.ex. en sådan här
Från Kjell & Co för 99 kr. Ett enkelt och smidigt sätt att föra över bilderna till datorn. Det går säkert också att komma åt kortet via "EOS Utility" men det var så länge sen jag kopplade kameran till datorn att jag glömt hur man gör och vet knappt var jag har sladden.

Att ta ut kortet säkert från Windows innebär att man vänsterklickar på kortsymbolen nere till höger och sen klickar på det meddelandet som poppar upp, då kommer det ett meddelande att det är säkert att ta ut kortet/läsaren, ev lysdiod på läsaren har slocknat.
 
Snyggt William! Du visade just att mognad inte har ett dugg med fysisk ålder att göra. Jag var tvungen att titta i presentationerna för att se vem som haft fyra gånger så lång tid på sig att lära sig kommunicera.
Där ser man. Jag skulle tydligen också ha tittat i presentationen först, för att set vilket utgångspunkt frågan ställdes ifrån.

Inbillade mig inte att nivån var den att hela kedjan var ett problem, utan försökte få klart för mig var svårigheten låg.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.