Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Eos 10 eller Nikon F90X

Produkter
(logga in för att koppla)

LCF

Avslutat medlemskap
Hej jag är mycket tacksam ifall ni som kan betydligt mer än jag kan svara på vilken kamera som är den mest prisvärda.

Jag är amatör och har en sketen pronea-S med inte de ljusstarkaste gluggarna så det är ingen nack del att byta märke.

Jag har hittat en Eos 10 med 28-80, 70-210, stativ bords och treben, ryggsäck, filter, försättslinser och sigma 430 EF blixt för 5500:- allt i perfekt skick.
En begagnad F90x ligger runt 5500:- så den borde vara bättre men hur mycket bättre är den?

Tack på förhand!

lcf

Tjaaa...Jag tror jämförelsen haltar lite. Du bör nog jämföra F90x med EOS 5 för en mera rättvis jämförelse.

Tycker dock att 5500:- verkar sisådär...

Där är nog lite prutmån om inte grejorna är i jättefint super skick....eller så är jag bara lite överdrivit prismedveten...

Hur mycket saknas på Eos 10 som finns på F90x/Eos 5?

Senast ändrad:
F90x kan:

- välja hur stort område AF:en skall arbeta i
- Spotmäta (även EOS 5) (EOS 10 har partiell 8,5%)
- 1/8000 (EOS 10 har 1/4000)
- Belyst LCD-panel

Däremot har EOS 10 även möjlighet till låååånga exponeringar eftersom den inte drar ström från batteriet under exponeringen (vet inte hur detta är med F90X)

Blandade nog ihop kameran med EOS 100 som jag själv ägt. EOS 10:an är betydligt mer avancerad än den. Dessutom är EOS oslagbart sköna att hålla i.

F90X spec: http://wpxx02.toxi.uni-wuerzburg.de/~winstel/walter/F90Xspec.html

EOS 10 spec: http://www.canon.com/camera-museum/camera/1987-1991/data/1990_eos10_qd.html

F90X är en betydligt bättre kamera och snabbare autofokus. Men det blir ju inga bilder med enbart ett hus.
Det är alltså svårt att jämföra den kombinationen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar