Jompas
Medlem
Hej! När jag skulle köpa systemkamera i somras spekulerade jag på en lite större variant av kompaktkamera istället för system. Expediten sa då "det är som att jämföra en kanot med ett fartyg"
Det stämmer faktiskt nu när jag har en fin systemkamera, och jämför mot min tidigare kompakt.
Men frågan är hur mycket det skiljer sig från en 10 år gammal proffskamera mot dagens amatör kameror. Har dom nya kommit upp i samma kvalitetsnivå som dom gamla proffskamerorna?
Kan ta ett expempel på Canon eos 1 som introducerades 1989. Den var dyr och stod för kvalitet. Idag kommer eos 300v och får topprecensioner.
Är eos 1 fortfarande överlägsen eller är dom lika i prestanda?
Kanske är det likadant som när datorer åldras?
Mvh Jonas
Det stämmer faktiskt nu när jag har en fin systemkamera, och jämför mot min tidigare kompakt.
Men frågan är hur mycket det skiljer sig från en 10 år gammal proffskamera mot dagens amatör kameror. Har dom nya kommit upp i samma kvalitetsnivå som dom gamla proffskamerorna?
Kan ta ett expempel på Canon eos 1 som introducerades 1989. Den var dyr och stod för kvalitet. Idag kommer eos 300v och får topprecensioner.
Är eos 1 fortfarande överlägsen eller är dom lika i prestanda?
Kanske är det likadant som när datorer åldras?
Mvh Jonas